Odpowiedź "bez pochylenia" jest prawidłowa, ponieważ w rozjazdach kolejowych szyny powinny być ustawione w płaszczyźnie poziomej, aby zapewnić optymalną stabilność i bezpieczeństwo ruchu pociągów. Ustawienie szyn bez pochylenia pozwala na minimalizację sił bocznych działających na tory, co jest kluczowe dla utrzymania ich integralności oraz komfortu pasażerów. W praktyce oznacza to, że pojazdy kolejowe mogą poruszać się swobodnie, bez ryzyka wytrącenia z toru, co jest szczególnie istotne w przypadku pociągów osobowych oraz towarowych. W branży kolejowej przyjmuje się, że zachowanie odpowiednich kątów podczas projektowania i budowy infrastruktury kolejowej jest zgodne z normami PN-EN 13481, które wskazują na koordynację elementów torowych. Właściwe ustawienie szyn zwiększa również żywotność materiałów, z których są wykonane, co w dłuższej perspektywie przekłada się na niższe koszty eksploatacji. W związku z tym, zasady dotyczące braku pochylenia szyn w rozjazdach są fundamentalne dla funkcjonowania efektywnego i bezpiecznego systemu kolejowego.
Odpowiedzi sugerujące różne pochylenia szyn w rozjeździe są nieprawidłowe, ponieważ prowadzą do błędnych założeń dotyczących dynamiki ruchu kolejowego. Ustawienie szyn z pochyleniem, niezależnie od ich wartości, może prowadzić do zwiększenia sił bocznych działających na tory, co stwarza dodatkowe ryzyko derailingów oraz innych incydentów. W przypadku pochylenia 1:10, 1:20 czy 1:40, tory stają się bardziej podatne na deformacje pod wpływem ciężaru pociągów, co negatywnie wpływa na ich stabilność i bezpieczeństwo. Dodatkowo, takie podejście do projektowania torów może prowadzić do zwiększenia zużycia szyn i podkładów, a tym samym do wyższych kosztów utrzymania infrastruktury. Pochylenie w torowiskach jest stosowane w określonych miejscach, takich jak łuki, gdzie pomaga w kompensacji sił odśrodkowych, jednak w kontekście rozjazdów, jego zastosowanie jest niewłaściwe i niezgodne z normami branżowymi. Standardy, takie jak PN-EN 13481, jasno określają zasady budowy rozjazdów, które powinny być dostosowane do zapewnienia maksymalnej stabilności i bezpieczeństwa. Ignorowanie tych zasad jest typowym błędem myślowym, który może prowadzić do poważnych konsekwencji w ruchu kolejowym.