Popiół, jako materiał stosowany w budowie podtorza, ma wiele zalet w gruntach spoistych. Jego dodatek do podłoża poprawia nośność i stabilność konstrukcji, co jest kluczowe w budownictwie kolejowym. Popiół, szczególnie popiół lotny, wykazuje właściwości pożądane w procesie hydraulicznego wiązania, co sprzyja wzmocnieniu gruntu. Dzięki swojej drobnoziarnistej strukturze, popiół wypełnia pory w glebie, co prowadzi do redukcji ich przepuszczalności i zwiększenia wytrzymałości na ściskanie. Dodatkowo, popiół jest materiałem ekologicznym, co może być korzystne w kontekście zrównoważonego rozwoju. Praktyczne zastosowanie popiołu w inżynierii lądowej obejmuje również jego użycie w mieszankach stabilizacyjnych, co jest zgodne z normami i zaleceniami branżowymi, takimi jak PN-EN 450-1, dotyczące korzystania z popiołów w budownictwie. Stosowanie popiołu w gruntach spoistych to doskonały przykład innowacyjnych rozwiązań, które przyczyniają się do poprawy jakości infrastruktury transportowej.
Klinkier, choć często używany w budownictwie, nie jest odpowiednim materiałem do zwiększenia nośności podtorza w gruntach spoistych. Klinkier, będący ceramicznym materiałem budowlanym, ma charakterystykę, która nie sprzyja stabilizacji gruntu. Jego zastosowanie w gruntach spoistych może prowadzić do problemów związanych z niejednorodnością struktury oraz nieodpowiednią reakcją na zmiany wilgotności. Piasek, mimo że może wspomagać drenowanie gruntów i poprawiać ich stabilność, w przypadku gruntów spoistych nie jest w stanie osiągnąć takiego stopnia związania, jaki daje popiół. Użycie piasku może prowadzić do sytuacji, gdzie zamiast wzmocnienia, nastąpi degradacja struktury podtorza, szczególnie w warunkach wysokiej wilgotności. Korund, będący twardym minerałem, również nie nadaje się do stabilizacji gruntów spoistych, ponieważ jego zastosowanie skupia się głównie na przemysłowych aplikacjach ściernych, a nie na poprawie właściwości gruntów. Wprowadzenie takich materiałów do budowy podtorza może być wynikiem błędnej analizy wymagań inżynieryjnych oraz nieznajomości właściwości gruntów, co może prowadzić do poważnych problemów w trakcie eksploatacji infrastruktury. Właściwy dobór materiałów jest kluczowy dla zapewnienia odpowiedniej nośności i trwałości konstrukcji, dlatego warto kierować się sprawdzonymi standardami i praktykami w inżynierii lądowej.