Jednostką obmiaru wykonanych rozjazdów na stacji kolejowej jest sztuka (szt.). Rozjazdy, jako elementy infrastruktury kolejowej, są pojedynczymi, złożonymi konstrukcjami, które umożliwiają zmianę toru przejazdu pociągów. W praktyce budowlanej oraz w dokumentacji technicznej rozjazdy są traktowane jako odrębne jednostki, dlatego ich ilość wyraża się w sztukach. Przykładem może być sytuacja, w której na stacji budowane są nowe rozjazdy w celu zwiększenia przepustowości lub modernizacji istniejących torów. W takich przypadkach inwestorzy i wykonawcy muszą precyzyjnie obliczyć liczbę sztuk potrzebnych do realizacji projektu, co ma kluczowe znaczenie dla harmonogramu oraz budżetu inwestycji. Zgodnie z obowiązującymi normami branżowymi, takich jak PN-EN 13481, obliczenia te są niezbędne do prawidłowego zarządzania procesem budowlanym i zapewnienia bezpieczeństwa operacji na torach.
Wybór jednostek m3, m czy t do obmiaru rozjazdów jest błędny z kilku powodów. Po pierwsze, objętość (m3) nie jest odpowiednią miarą dla rozjazdów, gdyż są one złożonymi konstrukcjami, które nie mogą być sprowadzone do jednego wymiaru przestrzennego. Rozjazdy składają się z wielu elementów, w tym torów, podkładów i elementów mechanicznych, co sprawia, że ich obmiar w m3 byłby mylący i niepraktyczny. Metr (m) jako jednostka długości również jest niewłaściwy, ponieważ nie oddaje całkowitej liczby wykonanych rozjazdów, które są rozpoznawane jako pojedyncze jednostki. Natomiast tona (t) odnosi się do masy materiałów, co nie jest adekwatne dla rozjazdów, które są klasyfikowane jako odrębne systemy torowe. Typowym błędem myślowym jest mylenie jednostek pomiarowych z ich zastosowaniem w praktyce budowlanej. W inżynierii kolejowej oraz w dokumentacji związanej z inwestycjami, kluczowe jest stosowanie jednostek, które precyzyjnie odzwierciedlają charakterystykę obiektów budowlanych. Zgodnie z zaleceniami branżowymi, przy obmiarze rozjazdów używa się jednostki sztuk, co ułatwia zarządzanie projektami oraz stanowi standard w branży kolejowej, zapewniając dokładność i jednoznaczność w dokumentacji.