Czyszczenie i uzupełnienie warstwy podsypki jest kluczowym elementem remontu nawierzchni, ponieważ podsypka pełni istotną rolę w zapewnieniu stabilności konstrukcji torowiska. Jej głównym zadaniem jest rozkład obciążeń, co zapobiega deformacjom i uszkodzeniom nawierzchni. W przypadku, gdy warstwa podsypki jest zanieczyszczona, np. przez piasek, liście czy inne odpady, może prowadzić to do gromadzenia się wody, co w konsekwencji powoduje erozję i osłabienie fundamentów torowiska. Uzupełnienie warstwy podsypki polega na dostarczeniu materiału odpowiedniej frakcji, co zgodne jest z normami stosowanymi w budownictwie drogowym oraz kolejowym. Przykładem dobrych praktyk jest regularne kontrolowanie stanu podsypki oraz jej uzupełnianie w momencie zauważenia uszkodzeń, co pozwoli na przedłużenie żywotności całej nawierzchni oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Odchwaszczenie podsypki, czyszczenie rowów odwadniających oraz profilowanie ław torowiska, choć są ważnymi czynnościami w utrzymaniu infrastruktury kolejowej, nie są kluczowe etapami w ramach remontu nawierzchni. Odchwaszczenie podsypki ma na celu usunięcie roślinności, która może negatywnie wpływać na stabilność torowiska. Jednakże, nie jest to działanie, które bezpośrednio wpływa na jakość nawierzchni. Czyszczenie rowów odwadniających jest również istotne, ale jego głównym celem jest zapewnienie odpowiedniego odprowadzenia wody, co jest działaniem prewencyjnym, a nie bezpośrednio związanym z samą nawierzchnią. Profilowanie ław torowiska odnosi się do korygowania kształtów ław, co może mieć znaczenie w kontekście odpowiedniego ułożenia szyn, lecz wymaga to zrealizowania w innym kontekście, niż remont nawierzchni. Właściwe podejście do remontu nawierzchni powinno koncentrować się na elementach, które wpływają na jej integralność oraz trwałość, takich jak czyszczenie i uzupełnienie warstwy podsypki, co jest zgodne ze standardami branżowymi i najlepszymi praktykami w obszarze utrzymania infrastruktury kolejowej.