Kwalifikacja: TKO.03 - Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych
W zamkniętym torze szlakowym dla ruchu kolejowego przed tarczą zatrzymania D1 należy zainstalować
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Tarcza DO (dopuszczenia do ruchu) jest przeznaczona do sygnalizowania, że za tarczą zatrzymania D1 można kontynuować jazdę, o ile nie ma innych przeszkód. Ustawienie tarczy DO przed tarczą D1 w torze szlakowym zamkniętym dla ruchu kolejowego jest zgodne z procedurami bezpieczeństwa i zapewnia, że ruch pociągu odbywa się tylko w odpowiednich warunkach. W praktyce, tarcza DO pozwala na precyzyjne informowanie maszynisty o możliwości kontynuowania jazdy po zakończeniu postojów, co jest kluczowe w utrzymaniu płynności ruchu i bezpieczeństwa operacji kolejowych. Dobrą praktyką jest zawsze upewnienie się, że wszystkie inne warunki, w tym stan toru oraz obecność innych pociągów, są spełnione przed podjęciem decyzji o kontynuacji jazdy. Zastosowanie tarczy DO jest zgodne z obowiązującymi normami w branży kolejowej, które wymagają jasnego i jednoznacznego sygnalizowania informacji o stanie ruchu oraz warunkach jazdy.
Ustawienie tarczy D6, wskaźnika W1 czy wskaźnika W14 w przedniej części toru zamkniętego dla ruchu kolejowego w pobliżu tarczy D1 jest nieprawidłowe. Tarcza D6, która jest stosunkowo rzadko używana, wskazuje na możliwość zjazdu na inny tor, co nie ma zastosowania w sytuacji, gdy tor jest zamknięty. W przypadku toru zamkniętego dla ruchu, informacje te mogą wprowadzać w błąd, sugerując, że istnieje możliwość przemieszczenia się pociągu. Wskaźnik W1 z kolei, który służy do oznaczania miejsca wyjazdu z toru bocznego, nie jest odpowiednią sygnalizacją w kontekście toru zamkniętego i tarczy D1. Ostatni z wymienionych, wskaźnik W14, jest przeznaczony do sygnalizacji jazdy wstecznej, co również nie ma zastosowania w warunkach zamkniętego toru szlakowego. Zrozumienie funkcji poszczególnych sygnałów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na torach kolejowych. Wiele z tych błędów wynika z braku znajomości podstawowych zasad związanych z systemem sygnalizacji kolejowej oraz z nieodpowiedniego rozumienia kontekstu, w jakim stosowane są konkretne sygnały. Niezrozumienie roli tarczy D1 w połączeniu z innymi sygnałami może prowadzić do poważnych zagrożeń operacyjnych.