Współczynnik spulchnienia piasku w stanie rodzimym wynoszący 1,11 oznacza, że objętość piasku po wydobyciu i spulchnieniu wzrasta o 11% w porównaniu do jego objętości w stanie naturalnym. To istotne zjawisko w geotechnice, które ma kluczowe znaczenie przy projektowaniu i budowie różnych struktur inżynieryjnych, takich jak drogi, mosty czy fundamenty. Przykładowo, uwzględnienie współczynnika spulchnienia przy obliczeniach objętości materiału potrzebnego do budowy może zapobiec niedoszacowaniu ilości piasku koniecznej do prawidłowego wykonania podtorza. Ponadto, znajomość tego współczynnika pozwala inżynierom na odpowiednie zaplanowanie procesów transportowych i składowania gruntów, co ma bezpośredni wpływ na efektywność i koszty realizacji projektów budowlanych. W praktyce, standardy takie jak Eurokod 7 podkreślają znaczenie analizy geotechnicznych właściwości gruntów, a zrozumienie współczynnika spulchnienia jest fundamentem dla dalszych obliczeń związanych z nośnością i stabilnością gruntu.
Odpowiedzi inne niż 1,11 mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego pojęcia współczynnika spulchnienia oraz jego zastosowania w praktyce inżynieryjnej. Wiele osób może pomylić spulchnienie z zagęszczeniem, co prowadzi do błędnych wniosków dotyczących objętości gruntów. Na przykład, wybierając wartość 0,95 lub 0,90, można sądzić, że objętość piasku po spulchnieniu zmniejsza się, co jest niezgodne z rzeczywistością. Wartości te sugerują, że piasek staje się bardziej skompaktowany, co jest błędne w kontekście procesu spulchnienia, który zawsze zwiększa objętość wydobytego materiału. Ponadto, wybór 1,00 jako odpowiedzi może sugerować, że respondent nie uwzględnił zmian objętościowych zachodzących w wyniku procesów mechanicznych wydobycia. Ta niewłaściwa interpretacja może prowadzić do poważnych błędów w projektowaniu podtorzy, ponieważ nie uwzględnia ona dodatkowej objętości gruntów, jaką należy uwzględnić w obliczeniach. Spulchnienie jest kluczowym aspektem planowania budowy i nie można go lekceważyć, ponieważ wpływa na stabilność i nośność konstrukcji oraz efektywność kosztową projektów budowlanych.