Kategorie: Maszyny i narzędzia kolejowe Bezpieczeństwo i organizacja robót
W przypadku żurawia kolejowego wyłączenie napięcia w sieci trakcyjnej jest nie tylko dobre, ale wręcz wymagane na podstawie przepisów BHP oraz instrukcji kolejowych – na przykład Id-22 PKP PLK czy ogólne zalecenia Urzędu Transportu Kolejowego. To urządzenie osiąga znaczne wysokości podczas pracy, a niektóre jego elementy mogą zbliżyć się do przewodów sieci trakcyjnej nawet na mniej niż metr, co już stwarza realne zagrożenie porażenia łukiem elektrycznym. Z mojego doświadczenia mogę dodać, że nawet dobrze przeszkolony operator żurawia nie zawsze ma idealną kontrolę nad każdym ruchem wysięgnika, zwłaszcza podczas podnoszenia ciężkich elementów torowiska czy rozjazdów. Wyłączenie napięcia to po prostu jedyny pewny sposób na eliminację ryzyka śmiertelnego wypadku. W praktyce stosuje się też uziemienie przewodów i wyznacza strefy zagrożenia, by nikt nie zbliżał się przypadkiem do elementów pod napięciem. W sumie, każda większa praca sprzętem dźwigowym w pobliżu czynnej sieci trakcyjnej bez odłączonego napięcia to proszenie się o kłopoty. Normalnie, używając np. nasuwarki czy szlifierki, nie dochodzi do tak bliskiej interakcji z siecią, ale żuraw – przez swoją wysokość i potencjalny zasięg – to zupełnie inna liga ryzyka. Takie podejście wynika z doświadczeń branży kolejowej – lepiej stracić pół godziny na przygotowanie wyłączenia niż ryzykować ludzkim życiem.