Odpowiedź 220 mm jest poprawna, ponieważ poszerzenie rozstawu toru w łukach o promieniu 1000 m i przy dopuszczalnej prędkości maksymalnej do 100 km/h wynika z analizy danych zawartych w tabeli. W kontekście projektowania torów kolejowych, poszerzenie rozstawu toru jest kluczowym parametrem, który wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy pociągów. Wartość 220 mm jest zgodna z przyjętymi standardami inżynieryjnymi, które określają zasady projektowania torów kolejowych. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być projektowanie nowoczesnych linii kolejowych, gdzie zadbanie o odpowiednie poszerzenie torów w łukach ma kluczowe znaczenie dla stabilności pociągu. Nieprawidłowe obliczenia mogą prowadzić do wykolejeń lub zwiększonego zużycia infrastruktury, dlatego inżynierowie muszą ściśle trzymać się zaleceń zawartych w odpowiednich normach, takich jak PN-EN 13803-1, które dotyczą geometrii toru.
Wybór innych wartości poszerzenia rozstawu toru, takich jak 170 mm, 145 mm czy 270 mm, wskazuje na błędną interpretację danych zawartych w tabeli oraz na niezrozumienie związku między promieniem łuku a poszerzeniem toru. Każda z tych wartości sugeruje różne podejścia do zagadnienia poszerzenia toru. Na przykład, wartość 170 mm może być mylnie uznana za wystarczającą w kontekście promienia 1000 m, jednak nie uwzględnia ona dynamiki pociągu oraz sił działających na tor w łuku, co może prowadzić do niestabilności. Z kolei 145 mm jest zdecydowanie niedoszacowane, co może skutkować niewłaściwym prowadzeniem pojazdów. Z drugiej strony, poszerzenie 270 mm jest zbyt dużą wartością, co prowadzi do nadmiernych kosztów budowy oraz potencjalnych problemów z torowiskiem, w tym z jego wózkami i torem. Typowe błędy myślowe w tym przypadku obejmują pomijanie podstawowych zasad fizyki ruchu oraz nieznajomość standardów projektowania torów kolejowych, które jasno określają potrzebne wartości w zależności od konkretnego promienia łuku i prędkości. Właściwe poszerzenie toru jest niezwykle istotne z perspektywy operacyjnej oraz zapewnienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego.