Odpowiedź 1 : 1,9 jest poprawna, ponieważ zgodnie z danymi zawartymi w Tablicy 12-1, dla wykopu o głębokości 7 m wykonanego z piasku pylastego, zalecane nachylenie skarpy wynosi właśnie 1 : 1,9. W praktyce oznacza to, że na każdy metr wysokości, skarpa powinna być odsunięta o 1,9 metra od pionu. Takie nachylenie zapewnia stabilność skarpy, minimalizując ryzyko osunięcia się ziemi, co jest szczególnie istotne w przypadku gruntów sypkich, jak piasek pylasty. W kontekście budownictwa i inżynierii geotechnicznej, zastosowanie odpowiednich nachyleń skarp jest zgodne z normami, takimi jak PN-EN 1997, które określają zasady projektowania, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz trwałość wykopów. Praktyczne zasady stosowania takich nachyleń można zauważyć w pracach budowlanych, gdzie niewłaściwe nachylenie może prowadzić do poważnych wypadków oraz naruszenia struktury budynków, co podkreśla znaczenie przestrzegania tych wytycznych w codziennej praktyce budowlanej.
Wybór nachylenia skarpy w wykopie jest kluczowym zagadnieniem inżynieryjnym, a nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z kilku błędnych założeń. Odpowiedzi wskazujące nachylenie 1 : 1,7, 1 : 2,0 oraz 1 : 0,5 nie są zgodne z obowiązującymi standardami, co może prowadzić do niewłaściwych praktyk budowlanych. Na przykład, nachylenie 1 : 1,7 jest zbyt strome dla piasku pylastego w wykopie o głębokości 7 m, co może zwiększyć ryzyko osunięcia. Podobnie, nachylenie 1 : 2,0 jest zbyt łagodne, co nie zapewni odpowiedniej stabilności skarpy, zwłaszcza w przypadku niekorzystnych warunków gruntowych. Natomiast odpowiedź 1 : 0,5 może sugerować ekstremalnie strome nachylenie, które jest nie do zaakceptowania w kontekście bezpieczeństwa. Błędy w podejmowaniu decyzji dotyczących nachyleń skarp mogą wynikać z braku zrozumienia właściwości gruntów oraz ich zachowań pod wpływem obciążeń. Dlatego tak ważne jest, aby inżynierowie i wykonawcy przestrzegali sprawdzonych wytycznych dotyczących nachyleń skarp, co nie tylko chroni ludzi i mienie, ale także zapewnia trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji budowlanych.