Samochód skrzyniowy to klasyka jeśli chodzi o transport na budowie — uniwersalność to jego największa zaleta. Taki pojazd można wykorzystać praktycznie do wszystkiego: przewiezie palety z bloczkami, cement, narzędzia, stal zbrojeniową, a nawet różnego rodzaju odpady budowlane. Skrzynia ładunkowa daje dużą elastyczność – można ją załadować i rozładować w bardzo różny sposób, zależnie od potrzeb. Samochody skrzyniowe są najczęściej spotykane na budowie, bo po prostu radzą sobie z naprawdę wieloma zadaniami, nie są wyspecjalizowane, jak cementowozy czy pompo-gruszki. Zalicza się je do pojazdów uniwersalnych właśnie dlatego, że nie są przystosowane do jednego typu materiału czy czynności, tylko są bardzo wszechstronne – taka ciężarówka skrzyniowa może być nawet podstawą pod zabudowy specjalistyczne, jeśli zajdzie taka potrzeba. Praktyka pokazuje, że na większości budów to właśnie skrzyniowe jeżdżą w te i z powrotem, zaopatrując plac w to, co akurat trzeba. W standardach branżowych (np. normy PN-EN) jasno wskazuje się, że pojazdy do przewozu materiałów sypkich, paletowych, elementów prefabrykowanych, które nie wymagają wyspecjalizowanej zabudowy, to właśnie samochody skrzyniowe. Moim zdaniem, jak ktoś chce ogarniać logistykę na budowie, to bez takiego pojazdu ani rusz.
Wiele osób myli pojazdy specjalistyczne z uniwersalnymi, szczególnie na budowie, gdzie sprzętu jest sporo. Cementowóz to typowy przykład maszyny wyspecjalizowanej – jego zadaniem jest przewóz płynnego cementu; konstrukcja zbiornika i ciągłe mieszanie zapobiegają zestaleniu się materiału. Nie przewieziesz nim bloczków, narzędzi czy gruzu. Podobnie pompo-gruszka, często spotykana jako pojazd do transportu i jednoczesnego pompowania betonu, to urządzenie bardzo wyspecjalizowane. Służy głównie do transportu mieszanek betonowych i bez odpowiednich zabudów nie nadaje się do innych zastosowań – nie załadujesz tam palet czy folii. Wozidło technologiczne to jeszcze inna kategoria – najczęściej stosowane do transportu urobku, ziemi czy kruszywa po terenie budowy, ale ich konstrukcja nie przewiduje dalekiego transportu na drogach publicznych, a raczej prace na placu, w trudnym terenie lub w wykopie. W praktyce często spotyka się podejście, że jeśli coś przewozi materiały budowlane po placu, to już jest uniwersalne, ale to nie do końca prawda. Uniwersalność w kontekście budowlanym oznacza pojazd, który można szybko dostosować do różnych zadań, bez ograniczeń co do rodzaju ładunku – a cementowóz, pompo-gruszka czy wozidło mają bardzo wąską specjalizację. Typowym błędem jest utożsamianie maszyn obecnych na budowie z pojazdami do wszystkiego, ale właśnie samochód skrzyniowy spełnia kryteria uniwersalności według wytycznych branżowych i praktyki codziennej. Pozostałe pojazdy są niezbędne, ale raczej do zadań ściśle określonych, nie ogólnych.