Odbojnice są kluczowym elementem zabezpieczającym przed skutkami wykolejenia taboru na obiektach mostowych. Działają jako fizyczna bariera, która ma na celu zatrzymanie wykolejonego taboru i minimalizację szkód. W stosunku do innych rozwiązań, odbojnice charakteryzują się większą wytrzymałością i zdolnością do absorbcji energii, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadku nagłych zdarzeń. Przykładowo, w wielu krajach stosuje się odbojnice stalowe, które są projektowane zgodnie z międzynarodowymi normami, takimi jak EN 13481. Dzięki odpowiedniemu projektowaniu, odbojnice mogą skutecznie chronić zarówno ludzi, jak i infrastrukturę, a ich właściwa instytucjonalizacja jest standardem w budownictwie kolejowym. Regularne przeglądy oraz konserwacja tych elementów są niezbędne dla zapewnienia ich funkcjonalności, co podkreśla ich znaczenie w kontekście bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Odbijacze są elementami, które mają na celu minimalizację skutków kolizji, jednak ich zastosowanie w kontekście zabezpieczenia przed wykolejeniem na obiektach mostowych jest nieodpowiednie. Odbijacze są zazwyczaj używane w sytuacjach, gdzie pojazdy mogą się zderzać, a ich rola polega na rozpraszaniu energii uderzenia. W przeciwieństwie do odbojnic, nie są one zaprojektowane do zatrzymywania taboru. Kierownice również nie pełnią roli w zabezpieczeniu przed wykolejeniem. Ich funkcja polega na prowadzeniu taboru po torach, a nie na ochronie przed jego wykolejeniem. Izbice są elementami konstrukcyjnymi używanymi w budowie torowisk, ale nie są one przeznaczone do ochrony obiektów mostowych przed skutkami wykolejenia. Można zauważyć, że wiele osób myli te elementy, skupiając się jedynie na ich funkcji, a nie na kontekście ich zastosowania. Kluczowe jest zrozumienie, że skuteczne zabezpieczenie obiektów mostowych przed wykolejeniem wymaga zastosowania odpowiednich rozwiązań technicznych, takich jak odbojnice, które są w stanie zminimalizować ryzyko wypadku i zapewnić bezpieczeństwo zarówno pasażerom, jak i infrastrukturze kolejowej.