Izbice na obiekcie mostowym pełnią kluczową rolę w zarządzaniu siłami hydrodynamicznymi, które działają na filar mostu w czasie wezbrań lub podczas napływu kry. Ich głównym zadaniem jest łamanie kry lodowej, co pozwala zminimalizować ryzyko uszkodzenia filarów spowodowanego obciążeniem lodem. W praktyce, izbice są projektowane tak, aby ich kształt i położenie były optymalne do kierowania napływających mas lodu w taki sposób, aby zmniejszyć ich bezpośredni wpływ na strukturę nośną mostu. Przykładem zastosowania izbic jest mosty na rzekach o dużym zlodowaceniu, gdzie regularnie występują sytuacje związane z napływem kry. Zgodnie z normami i najlepszymi praktykami inżynierskimi, izbice projektuje się z uwzględnieniem lokalnych warunków hydrologicznych oraz właściwości materiałów, co zapewnia ich efektywność oraz długotrwałość. Właściwe zaprojektowanie izbic ma zatem zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa obiektów mostowych oraz ich trwałości w czasie ekstremalnych zjawisk pogodowych.
Wybór odpowiedzi dotyczącej elementów podkładowych pod szyny kolejowe na moście jest mylący, ponieważ izbice nie mają nic wspólnego z fundamentowaniem torów. Ich funkcja nie dotyczy bezpośrednio układu szynowego, a raczej ochrony infrastruktury mostowej przed siłami natury. Podobnie, stwierdzenie, że izbice zabezpieczają przed wykolejeniem taboru, również jest błędne. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo ruchu kolejowego na moście leży głównie w zakresie geometrii toru oraz zabezpieczeń torowych, a nie w funkcjonalności izbic. Dodatkowo, koncepcja zabezpieczania filaru przed nadjeżdżającym taborem jest nieprawidłowa, ponieważ izbice nie mają na celu ochrony filarów przed taborami, lecz przeciwdziałanie ich uszkodzeniu przez siły zewnętrzne, takie jak lód czy wezbrane wody. Pojęcie 'łamania kry' odnosi się do zapobiegania akumulacji lodu, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych warunków dla całej konstrukcji. W kontekście inżynierii mostowej, kluczowe jest zrozumienie, że izbice są elementami ochronnymi, które muszą być projektowane w zgodzie z obowiązującymi normami budowlanymi oraz dostosowane do specyficznych warunków lokalnych, aby zapewnić odpowiednią funkcjonalność oraz bezpieczeństwo mostu.