Bazalt jest materiałem kruszywowym, który charakteryzuje się wysoką twardością i odpornością na ściskanie, co czyni go idealnym wyborem do produkcji betonu stosowanego w konstrukcjach mostowych. Jego właściwości fizyczne, takie jak niska porowatość oraz wysoka wytrzymałość na działanie warunków atmosferycznych, zapewniają trwałość i stabilność konstrukcji. W praktyce bazalt znajduje zastosowanie w budowie podbudów mostów, elementów nośnych i nawierzchni. W kontekście standardów budowlanych, kruszywo bazaltowe spełnia normy PN-EN 12620 dotyczące kruszyw do betonu, co zapewnia wysoką jakość i bezpieczeństwo konstrukcji. Dodatkowo, zastosowanie bazaltu w betonie pozwala na osiągnięcie lepszej odporności na erozję i mechaniczne uszkodzenia, co jest kluczowe w przypadku mostów narażonych na duże obciążenia i zmienne warunki atmosferyczne.
Dolomit, chociaż jest stosunkowo twardym materiałem, charakteryzuje się większą reaktywnością chemiczną, co w dłuższym czasie może prowadzić do osłabienia struktury betonu w warunkach wilgotności. Zastosowanie dolomitu w elementach mostowych wiąże się z ryzykiem wystąpienia reakcji alkaliczno-skaleniowej, co może powodować mikropęknięcia i obniżać trwałość konstrukcji. Keramzyt, pomimo że jest lekkim kruszywem, jest bardziej odpowiedni do produkcji lekkich betonów, jak na przykład w elementach izolacyjnych, a nie w konstrukcjach nośnych. Mimo swoich zalet, keramzyt nie dostarcza odpowiedniej wytrzymałości, co jest kluczowe w przypadku mostów. Elporyt także nie spełnia wymagań dla konstrukcji mostowych, gdyż jest materiałem o podwyższonej porowatości, co prowadzi do mniejszych parametrów wytrzymałościowych. Niezrozumienie specyfikacji materiałów kruszywowych może prowadzić do decyzji opartej na niewłaściwych przesłankach, co z kolei wpływa na bezpieczeństwo i trwałość projektowanych obiektów. W związku z tym kluczowe jest przestrzeganie norm branżowych oraz dobrych praktyk w doborze materiałów, aby zapewnić wysoką jakość i bezpieczeństwo konstrukcji budowlanych.