Kategorie: Obiekty inżynieryjne Roboty budowlane Bezpieczeństwo i organizacja pracy
W przypadku mostów każde uszkodzone przęsło powinno być wymienione natychmiast po wykryciu jego uszkodzenia. To naprawdę nie jest miejsce na żadne półśrodki czy odkładanie sprawy na potem. Wynika to zarówno z przepisów techniczno-budowlanych, jak i z zasad bezpieczeństwa ruchu. Nawet niewielkie uszkodzenie przęsła może osłabić całą konstrukcję mostu, prowadząc do groźnych awarii, a nawet katastrofy budowlanej. Moim zdaniem w branży mostowej nie ma miejsca na ryzyko – bezpieczeństwo ludzi jest tu najważniejsze. Praktyka inżynierska pokazuje, że szybka reakcja i wymiana uszkodzonego elementu minimalizuje koszty napraw i ewentualnych strat – zarówno ekonomicznych, jak i wizerunkowych dla zarządcy obiektu. Przepisy takie jak normy PN-EN dotyczące utrzymania obiektów mostowych czy wytyczne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jasno mówią o obowiązku niezwłocznego usuwania usterek zagrażających bezpieczeństwu. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli coś się dzieje z przęsłem lub innym kluczowym elementem mostu, to nie ma zmiłuj – trzeba działać od razu, zgłosić temat przełożonym i nie dopuścić do ruchu pojazdów do momentu naprawy. Takie podejście to najwyższy standard branżowy i po prostu zdrowy rozsądek.