Łożyska w mostach pełnią kluczową rolę w umożliwieniu swobodnego ruchu elementów konstrukcyjnych, co jest niezbędne dla ich długotrwałej funkcjonalności. Smarowanie łożysk smarem grafitowym jest ważne, ponieważ ten typ smaru charakteryzuje się doskonałymi właściwościami smarnymi oraz odpornością na wysokie temperatury i ciśnienie. W praktyce, smar grafitowy zmniejsza tarcie między powierzchniami łożysk, co prowadzi do mniejszego zużycia materiałów oraz zwiększa ich żywotność. Dobre praktyki konserwacyjne w inżynierii mostowej zalecają regularne kontrolowanie i smarowanie łożysk co najmniej raz w roku, a także w przypadku zauważenia jakichkolwiek objawów ich zużycia. Inżynierowie często stosują smary grafitowe, zwłaszcza w mostach, gdzie występują znaczne obciążenia dynamiczne. Zastosowanie odpowiednich smarów jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak EN 13306, które definiują wymagania dotyczące utrzymania sprzętu w ruchu.
Nity, szyny toczne oraz podkładki podszynowe to elementy, które pełnią różne funkcje w konstrukcji mostów, jednak ich konserwacja nie wymaga stosowania smaru grafitowego. Nity, będące połączeniami stałymi, nie wymagają smarowania, ponieważ ich funkcja opiera się na mechanicznym łączeniu elementów konstrukcyjnych, co sprawia, że smarowanie mogłoby zniekształcić właściwości połączenia oraz obniżyć jego wytrzymałość. Szyny toczne, które są elementami ruchomymi, również nie są przeznaczone do smarowania smarem grafitowym; zamiast tego, zazwyczaj stosuje się specjalistyczne smary, które chronią przed korozją i zmniejszają tarcie, ale nie zawierają grafitu, który mógłby wpłynąć na właściwości ślizgowe. Podkładki podszynowe, natomiast, mają za zadanie rozkładać obciążenia i stabilizować szyny, dlatego ich smarowanie nie jest standardową praktyką; ich utrzymanie wymaga bardziej skupienia na kontroli ich stanu oraz dokładności montażu. Często błędne podejście do konserwacji mostów może wynikać z braku znajomości właściwych zastosowań środków smarnych oraz nieodpowiedniego rozumienia funkcji poszczególnych elementów konstrukcyjnych, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń i skrócenia żywotności mostu.