Piasek średni to grunt, który doskonale nadaje się do posadowienia fundamentów mostowych, ponieważ charakteryzuje się odpowiednią nośnością oraz dobrą przepuszczalnością wody. Nośność piasku średniego jest z reguły wyższa niż w przypadku gruntów spoistych, takich jak namuł czy torf, co czyni go bardziej stabilnym materiałem pod fundamenty. W praktyce inżynieryjnej, piasek średni często wykorzystuje się w budownictwie infrastrukturalnym, zwłaszcza w przypadku konstrukcji mostów, gdzie wymagana jest wysoka stabilność i trwałość. Warto zauważyć, że fundamenty projektowane w piasku średnim powinny być odpowiednio zaprojektowane, aby minimalizować ryzyko osunięć i osiadania, co można osiągnąć poprzez odpowiednie rozkładanie obciążeń oraz ewentualne zastosowanie palowania. W standardach budowlanych, takich jak Eurokod 7, znajdują się zalecenia dotyczące badań geotechnicznych, które powinny być przeprowadzone przed przystąpieniem do budowy, aby upewnić się, że grunt spełnia wymagania nośności dla projektowanego obiektu.
Wybór gruntów innych niż piasek średni do posadowienia fundamentów mostowych jest nieadekwatny, co wynika z ich właściwości fizycznych i mechanicznych. Namuł, będący gruntami spoistymi, ma niską nośność i wysoką podatność na odkształcenia, co sprawia, że nie nadaje się do nośnych fundamentów, które muszą wytrzymywać znaczne obciążenia. W przypadku torfu, który jest organicznym materiałem gruntowym, jego właściwości mechaniczne są jeszcze gorsze – torf wykazuje dużą sprężystość, a jego zawartość wody może prowadzić do znacznych osiadania, co czyni go absolutnie nieodpowiednim dla fundamentów mostów. Grunt próchniczy, choć bogaty w substancje odżywcze, również wykazuje niską nośność i nie jest stabilny pod dużymi obciążeniami. Zastosowanie tych gruntów w budownictwie mostowym może prowadzić do poważnych problemów strukturalnych, takich jak osiadanie, pęknięcia czy nawet katastrofy budowlane. Dlatego, w praktyce inżynieryjnej, kluczowe jest przestrzeganie norm i standardów geotechnicznych, które podkreślają konieczność badań gruntowych, aby dobrać odpowiednią podstawę pod konstrukcje mostowe, co w praktyce oznacza preferencję dla gruntów takich jak piasek średni, który zapewnia stabilność i trwałość budowli.