Odbojnice są kluczowym elementem zabezpieczającym mosty przed skutkami wykolejenia taboru kolejowego. Ich głównym zadaniem jest absorpcja energii kinetycznej pojazdów w przypadku wykolejenia, co znacząco minimalizuje ryzyko uszkodzeń konstrukcji mostu oraz potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa osób i mienia. W standardach budowy mostów, takich jak PN-EN 1991-2, wskazuje się na konieczność stosowania odpowiednich systemów zabezpieczających, a odbojnice spełniają te normy, zapewniając jednocześnie ich wysoką skuteczność. Przykładem praktycznym ich zastosowania mogą być mosty o dużym natężeniu ruchu kolejowego, gdzie ryzyko wykolejenia taboru jest podwyższone. W takich przypadkach odbojnice są projektowane w taki sposób, aby mogły wytrzymać wysokie obciążenia i jednocześnie skutecznie zatrzymywać wykolejone pojazdy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi oraz zasadami projektowania mostów. Dobrze zaprojektowane odbojnice przyczyniają się także do zwiększenia żywotności infrastruktury mostowej poprzez zmniejszenie częstotliwości napraw oraz konserwacji, co w dłuższej perspektywie generuje oszczędności finansowe dla operatorów infrastruktury kolejowej.
Izbice, choć mogą wydawać się pomocne w kontekście zabezpieczeń, nie są odpowiednie do ochrony mostów przed skutkami wykolejenia taboru. Izbice, które są stosowane na torach kolejowych, mają na celu jedynie stabilizację torowiska i nie zapewniają skutecznego wsparcia w przypadku wykolejenia. Ich projektowanie i wykonanie nie uwzględniają specyfiki oddziaływań związanych z ruchem pojazdów na mostach. Kratownice natomiast pełnią funkcję nośną i są wykorzystywane w konstrukcjach mostowych, ale nie mają zastosowania w ochronie przed wykolejeniem. Ich zadaniem jest przenoszenie obciążeń, a nie zabezpieczanie przed upadkiem pojazdów. Mostownice, choć mogą pełnić pewne funkcje zabezpieczające, nie są standardowym rozwiązaniem w kontekście wykolejenia taboru, a ich zastosowanie jest ograniczone do specyficznych warunków. Wybór niewłaściwych elementów zabezpieczających często wynika z braku zrozumienia ich funkcji i znaczenia w kontekście całej infrastruktury kolejowej. Kluczowe jest, aby projektanci i inżynierowie dobrze rozumieli różnice pomiędzy różnymi konstrukcjach i ich zastosowaniem, aby uniknąć nieefektywnych rozwiązań, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w przypadku awarii.