Wprowadzenie zamknięcia torowego jest kluczowym działaniem podczas wymiany mostownic w torze objętym naprawą, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo pracowników oraz pasażerów. Zamknięcie torowe oznacza, że dany odcinek toru jest całkowicie wyłączony z ruchu kolejowego, co pozwala na przeprowadzenie prac bez ryzyka kolizji z pociągami. W praktyce, takie zamknięcie jest realizowane zgodnie z obowiązującymi normami bezpieczeństwa oraz regulacjami dotyczącymi pracy na torach kolejowych, takimi jak Instrukcja o Utrzymaniu i Naprawie Infrastruktury Kolejowej. Przykładem zastosowania zamknięcia torowego jest organizacja ruchu wokół prowadzonych prac, które mogą trwać od kilku godzin do kilku dni. W takich przypadkach informacja o zamknięciu jest przekazywana do odpowiednich służb, a także widoczna w systemach informacyjnych dla podróżnych. Pracownicy, którzy angażują się w te działania, muszą być odpowiednio przeszkoleni i stosować się do procedur bezpieczeństwa, aby uniknąć wypadków i zapewnić efektywność prowadzonych robót.
Wyłączenie napięcia w sieci trakcyjnej, ograniczenie prędkości do 60 km/h oraz do 30 km/h są rozwiązaniami, które mogą być stosowane w szczególnych okolicznościach, jednak nie są one właściwe w kontekście wymiany mostownic. Wyłączenie napięcia w sieci trakcyjnej jest procedurą stosowaną głównie w sytuacjach, gdy zachodzi konieczność przeprowadzenia prac konserwacyjnych lub naprawczych na urządzeniach elektrycznych lub torowych, co niekoniecznie musi być związane z wymianą mostownic. Ograniczenie prędkości do 60 km/h lub 30 km/h zazwyczaj stosuje się w przypadku, gdy w danym obszarze występują utrudnienia, jednak nie zapewnia to pełnego bezpieczeństwa podczas bardziej skomplikowanych prac, takich jak wymiana mostownic, gdzie konieczne jest całkowite odcięcie toru. Ponadto, takie ograniczenia prędkości mogą prowadzić do nieprzewidzianych sytuacji, w których pociągi są zmuszone do manewrowania w obszarze robót, co zwiększa ryzyko wypadków. W kontekście bezpieczeństwa kolejnictwa, podstawą jest stosowanie procedur, które w sposób jednoznaczny eliminują wszelkie ryzyka, a zamknięcie torowe jest najskuteczniejszym sposobem na osiągnięcie tego celu.