Naczelnik Urzędu Celnego jest odpowiedzialny za pobór podatku od towarów i usług (VAT) w kontekście importu towarów, co stanowi kluczowy element systemu celno-skarbowego w Polsce. W praktyce oznacza to, że każdy towar, który jest importowany do kraju, podlega opodatkowaniu VAT, a jego prawidłowe naliczenie oraz pobranie leży w gestii Naczelnika Urzędu Celnego. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest kontrola dokumentów celnych, gdzie Naczelnik sprawdza, czy odpowiedni podatek został naliczony i opłacony przed wprowadzeniem towarów na rynek. Zgodnie z przepisami prawa celnego, Naczelnik ma również obowiązek zapewnienia zgodności z regulacjami unijnymi, co jest istotne w kontekście obrotu międzynarodowego. Efektywne zarządzanie tym procesem pozwala na minimalizację ryzyka naruszenia przepisów oraz poprawę efektywności administracji skarbowej.
Prowadzenie dochodzeń w sprawach karnych skarbowych stanowi zadanie dla innych jednostek, takich jak prokuratura czy policja, a nie Naczelnika Urzędu Celnego. Choć Urząd Celny ma swoje własne formy kontroli i nadzoru, nie zajmuje się bezpośrednio dochodzeniami w sprawach karnych, które są regulowane przez odrębne przepisy prawa karnego. Ponadto przyjmowanie formularzy podatkowych i identyfikacyjnych leży w gestii urzędów skarbowych, które odpowiedzialne są za administrację podatkową na poziomie krajowym. W odniesieniu do naliczania podatku dochodowego od osób prawnych, taką odpowiedzialność mają również urzędy skarbowe, które zajmują się szerokim zakresem podatków dochodowych. Kluczowe jest zrozumienie, że każde z tych zadań jest przypisane do określonych instytucji w ramach struktury administracji publicznej, co ma na celu efektywne zarządzanie i egzekwowanie przepisów podatkowych oraz celnych. Nieprawidłowe przypisanie zadań do Naczelnika Urzędu Celnego może prowadzić do zamieszania i błędów w rozumieniu funkcji, jakie pełni ta instytucja w polskim systemie prawnym.