Zestawienie 4 jest poprawne, ponieważ zawiera jedynie te podatki, które są przeznaczone w całości na zasilanie budżetu państwa. Należą do nich podatek od towarów i usług (VAT), który jest jednym z głównych źródeł dochodów budżetowych, podatek akcyzowy, który dotyczy określonych produktów, takich jak alkohol czy wyroby tytoniowe, a także podatek od gier, który również trafia do funduszy centralnych. Takie zestawienie jest zgodne z zasadami finansów publicznych, które postulują klarowność i przejrzystość źródeł dochodów budżetowych. Zrozumienie struktury podatków jest kluczowe dla analizy polityki fiskalnej państwa oraz planowania budżetów lokalnych i centralnych. W praktyce, znajomość tych podatków jest niezbędna dla przedsiębiorców, którzy muszą przestrzegać przepisów prawa oraz dla analityków zajmujących się oceną skutków ekonomicznych różnych form opodatkowania.
Wybór innego zestawienia może wynikać z nieporozumienia dotyczącego struktury systemu podatkowego w Polsce. Inne zestawienia zawierają podatki, które nie są przeznaczone wyłącznie na budżet państwa, ale mogą być częściowo przekazywane do budżetów lokalnych lub samorządowych. Przykładowo, podatek od nieruchomości oraz podatek rolny są podatkami, które w dużej mierze trafiają do jednostek samorządu terytorialnego, co sprawia, że nie można ich klasyfikować jako wyłącznie państwowych. Zrozumienie różnic między rodzajami podatków i ich przeznaczeniem jest kluczowe dla każdej analizy fiskalnej. Często błędne podejście polega na założeniu, że wszystkie podatki są centralnie zarządzane, co nie jest prawdą. Istnieją również sytuacje, w których osoby nieświadome różnic w klasyfikacji podatków mogą pomylić różne formy opodatkowania, co prowadzi do mylnych konkluzji. Właściwe zrozumienie i klasyfikacja podatków jest kluczowa dla osób zajmujących się finansami, ponieważ determinuje to, jak planowane są budżety i w jaki sposób państwo oraz samorządy mogą efektywnie zarządzać swoimi finansami.