Armator statku pasażerskiego — zgodnie z Ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim — jest obowiązany zbierać informacje o osobach znajdujących się na tym statku, dotyczące między innymi
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź dotycząca płci oraz wieku jako informacji zbieranych przez armatora statku pasażerskiego jest poprawna, ponieważ zgodnie z Ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, armatorzy są zobowiązani do gromadzenia danych osobowych, które mogą być istotne w kontekście bezpieczeństwa pasażerów oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi. Zbieranie informacji o płci i wieku pozwala na efektywne planowanie ewentualnych akcji ratunkowych, dostosowanie procedur ewakuacyjnych oraz zapewnienie odpowiednich zasobów w trakcie transportu. Przykładowo, podczas ewakuacji statku w sytuacji zagrożenia, wiedza o wieku pasażerów może pomóc w określeniu, które osoby mogą wymagać dodatkowej pomocy, na przykład dzieci lub seniorzy. Ponadto, zbieranie takich danych jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, które mówią o konieczności posiadania informacji ułatwiających identyfikację pasażerów oraz ich potrzeb w nieprzewidzianych sytuacjach.
Wszystkie nieprawidłowe odpowiedzi zawierają informacje, które nie są zgodne z wymogami prawnymi i praktykami związanymi z bezpieczeństwem morskim. Zbieranie nazwisk oraz numerów kont bankowych nie ma związku z operacjami bezpieczeństwa na statkach pasażerskich. Tego rodzaju dane osobowe są prywatne i ich gromadzenie nie jest uzasadnione w kontekście ewakuacji czy zarządzania kryzysowego. Skoncentrowanie się na wyznaniu lub wykształceniu również jest błędem, ponieważ te informacje nie są istotne z perspektywy bezpieczeństwa. W praktyce, jakiekolwiek próby klasyfikacji pasażerów na podstawie wyznania mogą prowadzić do dyskryminacji i naruszenia zasad równości, co jest szczególnie niepożądane w kontekście międzynarodowego transportu morskim. Zbieranie bardziej ogólnych danych demograficznych, takich jak płeć i wiek, jest nie tylko zgodne z normami prawnymi, ale również zgodne z ideą równego traktowania wszystkich pasażerów bez względu na ich osobiste przekonania czy wykształcenie. W związku z tym, kluczowe jest, aby armatorzy skupiali się na danych, które mają bezpośrednie zastosowanie w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej, a nie na tych, które mogą prowadzić do nieporozumień czy kwestii etycznych.