Wybór wozów pushback jako niewłaściwego środka transportu pasażerów między terminalem a samolotem jest jak najbardziej trafiony. Wozy pushback są przeznaczone wyłącznie do przemieszczania statków powietrznych na płycie lotniska, zwłaszcza podczas manewru cofania z bramki, gdy samolot nie ma możliwości samodzielnego ruszenia wstecz. Zarówno przepisy międzynarodowe (np. ICAO Annex 14), jak i krajowe wytyczne bezpieczeństwa stanowczo zabraniają przewozu pasażerów tymi pojazdami – ich konstrukcja oraz przeznaczenie nie mają nic wspólnego z komfortem czy bezpieczeństwem ludzi. Co ciekawe, nawet w sytuacjach awaryjnych nie dopuszcza się użycia pushbacków do transportu osób. Z mojego doświadczenia wynika, że czasem osoby niezwiązane z branżą lotniczą mylą te maszyny z pojazdami obsługi lotniska, ale zdecydowanie ich rola jest zupełnie inna. W rzeczywistości, do transportu pasażerów używa się autobusów lotniskowych, specjalnych rękawów (czyli mostów pasażerskich) oraz w określonych warunkach przeprowadzania pieszo po płycie. Wóz pushback, mimo że robi wrażenie swoją mocą, kompletnie nie nadaje się do przewożenia ludzi, a wykorzystanie go w tym celu byłoby naruszeniem wszystkich zasad bezpieczeństwa i rozsądku. To tak jakby próbować przewozić ludzi na wózku widłowym – niby da się, ale to naprawdę zły pomysł i totalnie niezgodny z przepisami.
Prawidłowa organizacja transportu pasażerów z terminala do samolotu to jeden z fundamentów bezpiecznego i sprawnego funkcjonowania lotniska. Często pojawia się przekonanie, że piesze dojście po płycie lotniska może być niebezpieczne lub niezalecane, co nie do końca jest prawdą. W rzeczywistości takie rozwiązanie jest stosowane na wielu, zwłaszcza mniejszych lotniskach, gdy nie ma możliwości podłączenia rękawa pasażerskiego lub autobusów. Oczywiście, musi to być odpowiednio zabezpieczone: wyznaczone trasy, ochrona przed ruchem pojazdów technicznych i dobra koordynacja z wieżą kontroli ruchu lotniczego. Autobusy lotniskowe to z kolei zupełnie standardowe rozwiązanie na większości lotnisk, szczególnie gdy samoloty parkują na oddalonych stanowiskach. Te pojazdy są przystosowane technicznie do transportu większej liczby osób, wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia i spełniają wymogi bezpieczeństwa. Specjalne rękawy, zwane też mostami pasażerskimi, są najwygodniejszą i najbardziej preferowaną opcją, zwłaszcza w dużych portach lotniczych – umożliwiają bezpośrednie, komfortowe wejście na pokład bez kontaktu z warunkami atmosferycznymi. Natomiast wóz pushback, co może nie być oczywiste na pierwszy rzut oka, nie jest przeznaczony do przewozu ludzi, lecz tylko do przemieszczania samolotów. Mylenie jego funkcji z transportem pasażerów to dość częsty błąd wśród początkujących adeptów branży. W rzeczywistości przewożenie ludzi takim pojazdem byłoby skrajnie niebezpieczne i sprzeczne ze wszystkimi procedurami lotniskowymi. Warto dobrze rozumieć różnice w przeznaczeniu poszczególnych pojazdów obsługi naziemnej, bo to podstawa nie tylko zdania egzaminu, ale przede wszystkim pracy w branży lotniczej.