Aby obliczyć liczbę stanowisk odprawy biletowo-bagażowej potrzebnych do odprawienia 50% podróżnych w ciągu godziny, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych elementów. Samolot zabiera na pokład 120 osób, co oznacza, że 50% z tej liczby to 60 osób. Czas odprawy jednego pasażera wynosi 3 minuty. W ciągu 60 minut (1 godziny) można odprawić maksymalnie 20 pasażerów (60 minut / 3 minuty na osobę). Aby odprawić 60 pasażerów w ciągu godziny, potrzeba 3 stanowisk odprawy (60 pasażerów / 20 pasażerów na stanowisko = 3). W praktyce, w terminalach lotniczych dąży się do zapewnienia odpowiednich zasobów, aby zminimalizować czas oczekiwania pasażerów. Stąd, posiadanie 3 stanowisk odprawy pozwoli na efektywne zarządzanie ruchem pasażerskim, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży lotniczej.
W przypadku błędnych odpowiedzi ważne jest zrozumienie, dlaczego kalkulacje mogą prowadzić do niedoszacowania liczby wymaganych stanowisk odprawy. Na przykład, wybór 2 stanowisk odprawy wskazuje na przekonanie, że w ciągu godziny uda się odprawić wystarczającą ilość pasażerów, jednak przy jedynie dwóch stanowiskach odprawy, teoretyczna maksymalna liczba pasażerów, jaką można obsłużyć, wynosi 40 (2 stanowiska x 20 pasażerów). To oznacza, że nie można by odprawić wszystkich 60 osób, co mogłoby prowadzić do kolejek i frustracji pasażerów. Z kolei wybór 5 lub 7 stanowisk odprawy jest również niepoprawny, ponieważ sugeruje, że liczba stanowisk jest zbyt wysoka w stosunku do rzeczywiście wymaganej, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania zasobów oraz zwiększenia kosztów operacyjnych bez rzeczywistej potrzeby. Warto także pamiętać, że w praktyce lotniskowej zawsze należy dążyć do optymalizacji procesu odprawy, co oznacza równowagę między dostępnością stanowisk a czasem obsługi pasażerów. Dlatego kluczową umiejętnością w branży transportowej jest umiejętność dokładnego obliczenia potrzebnych zasobów, z uwzględnieniem wszystkich zmiennych, aby zapewnić płynność operacyjną.