AFTN, czyli Aeronautical Fixed Telecommunication Network, to międzynarodowy system telekomunikacyjny stosowany w lotnictwie, który umożliwia przesyłanie informacji pomiędzy liniami lotniczymi oraz służbami kontroli ruchu lotniczego. System ten jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności operacji lotniczych, umożliwiając wymianę danych dotyczących planów lotów, meteorologii oraz istotnych informacji operacyjnych. AFTN jest zgodny z zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) i jest standardem, który zapewnia jednolitą komunikację w skali globalnej. Przykładem praktycznego zastosowania AFTN jest przesyłanie wizualizacji meteorologicznych do pilotów oraz informacji o zmianach w planach lotów, co jest niezbędne dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Dzięki AFTN, linie lotnicze i służby odpowiedzialne za kontrolę ruchu mogą szybko reagować na zmieniające się warunki atmosferyczne oraz nieprzewidziane sytuacje w przestrzeni powietrznej, co przekłada się na zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa w branży lotniczej.
GSM-R, czyli Global System for Mobile Communications - Railway, to system komunikacji mobilnej zaprojektowany specjalnie dla sektora kolejowego. Umożliwia przesyłanie danych głosowych oraz informacji o ruchu kolejowym, co jest istotne dla bezpieczeństwa i efektywności transportu kolejowego. Zastosowanie GSM-R w lotnictwie jest błędne, ponieważ ten system nie jest przeznaczony do komunikacji w przestrzeni powietrznej, a jego funkcje są ograniczone do infrastruktury kolejowej. LAN, czyli Local Area Network, odnosi się do sieci komputerowych działających w ograniczonej przestrzeni geograficznej, takich jak biura czy uczelnie. Nie jest to odpowiednia technologia do przesyłania informacji w skali, która jest wymagana w lotnictwie, gdzie konieczne jest niezawodne połączenie na dużych odległościach. GPS, czyli Global Positioning System, to system nawigacji satelitarnej, który dostarcza informacje o lokalizacji i czasie. Choć niezwykle ważny w lotnictwie, nie służy do przesyłania planów lotów czy informacji pomiędzy liniami lotniczymi. Typowym błędem myślowym w przypadku tych niepoprawnych odpowiedzi jest pomylenie różnych systemów komunikacyjnych i ich zastosowań. GSM-R, LAN i GPS mają swoje specyficzne funkcje, które nie są związane z przesyłaniem informacji w kontekście lotnictwa, co wyróżnia AFTN jako jedyny odpowiedni system w tym kontekście.