EASA, czyli Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, jest kluczowym organem odpowiedzialnym za regulację i nadzór nad bezpieczeństwem lotniczym w Europie. Została ustanowiona w 2003 roku i jej głównym celem jest zapewnienie wysokich standardów bezpieczeństwa lotniczego i ochrony środowiska w sektorze lotnictwa cywilnego. EASA zajmuje się m.in. wydawaniem certyfikatów dla producentów sprzętu lotniczego oraz ocenia zgodność z regulacjami europejskimi. Przykładem praktycznego zastosowania roli EASA jest proces certyfikacji nowych rodzajów samolotów, gdzie agencja przeprowadza szczegółowe badania, aby zapewnić, że nowe technologie są zgodne z zasadami bezpieczeństwa. Dodatkowo EASA współpracuje z krajowymi organami lotniczymi, wspierając harmonizację przepisów i najlepszych praktyk, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podróży lotniczych w całej Europie.
ICAO, czyli Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego, jest odpowiedzialna za rozwój zasad i regulacji na poziomie globalnym, jednak nie zajmuje się bezpośrednio bezpieczeństwem na terenie Unii Europejskiej. Jej zadaniem jest ustanawianie standardów, które państwa członkowskie są zobowiązane do wdrożenia, co często prowadzi do nieprecyzyjnych interpretacji i różnic w implementacji w poszczególnych krajach. IATA, czyli Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Powietrznych, koncentruje się na promowaniu wspólnych interesów linii lotniczych i nie zajmuje się regulacją bezpieczeństwa, a raczej operacyjnymi aspektami działalności linii lotniczych, co może prowadzić do mylnego przekonania, że ma wpływ na kwestie bezpieczeństwa. EMSA, czyli Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego, to agencja zajmująca się zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem morskich transportów i nie ma bezpośredniego związku z sektorem lotnictwa. Wybierając odpowiedzi, warto zwrócić uwagę na kontekst, w jakim działa każda z wymienionych organizacji oraz ich zakres odpowiedzialności, aby uniknąć błędnych wniosków dotyczących ich roli w zapewnieniu bezpieczeństwa w lotnictwie.