Wybrałeś ilustrację numer 2 i to jest trafiony wybór. To właśnie taki niebieski pylon, najlepiej widoczny tuż przed wejściem do terminala, służy do wzywania asysty PRM, czyli osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Takie punkty są zgodne z wytycznymi IATA oraz regulacjami unijnymi (np. Rozporządzenie WE nr 1107/2006), które zobowiązują porty lotnicze do zapewnienia odpowiedniej infrastruktury wspierającej osoby z niepełnosprawnościami. Pylon zawiera przycisk, interkom lub inny środek komunikacji, umożliwiający szybkie wezwanie pomocy lub zgłoszenie obecności – to bardzo ważne, szczególnie gdy ktoś podróżuje samodzielnie i potrzebuje wsparcia od momentu pojawienia się przy terminalu. W praktyce obsługa lotniska reaguje na każde wezwanie z takiego pylonu, wysyłając specjalnie przeszkolony personel, który pomaga w przejściu przez wszystkie etapy odprawy. Moim zdaniem warto znać takie rozwiązania, bo to ułatwia życie nie tylko pasażerom z niepełnosprawnościami, ale też każdemu, kto kiedyś znajdzie się w podobnej sytuacji lub będzie pomagał komuś bliskiemu. Tego typu pylon jest wyraźnie oznaczony symbolem wózka inwalidzkiego i często posiada dodatkowe instrukcje użytkowania. To już raczej standard na europejskich lotniskach, choć – z mojego doświadczenia – nie każde lotnisko wdrożyło te rozwiązania równie skutecznie.
Wybierając inną ilustrację niż numer 2, łatwo można się pomylić, bo wszystkie przedstawione elementy gdzieś przewijają się w przestrzeni publicznej wokół terminali i transportu. Sporo osób myli pylon do wzywania asysty PRM z tablicami informacyjnymi czy znakami parkingowymi, bo wszystkie mają symbol niepełnosprawności. Jednak prawdziwy pylon do zgłaszania potrzeby asysty to bardzo specyficzne urządzenie – zawsze znajduje się tuż przy wejściu do terminala i umożliwia realny kontakt z obsługą, najczęściej przez interkom, dzwonek lub nawet system wideo. Tablica z ilustracji pierwszej tylko wskazuje dedykowane wejście dla osób z wózkiem lub niepełnosprawnością, ale nie pozwala na wezwanie pomocy. Znak z ilustracji trzeciej to po prostu oznaczenie miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych, co jest oczywiście ważne, lecz nie spełnia funkcji komunikacyjnej i nie zapewnia wsparcia na lotnisku. Ostatnia ilustracja przedstawia typową tablicę kierunkową dla pieszych, prowadzącą do różnych peronów i punktów przesiadkowych, nie jest jednak absolutnie związana z obsługą osób o ograniczonej sprawności. Najczęściej błędne rozumowanie wynika z utożsamiania każdego znaku z symbolem wózka inwalidzkiego z funkcją asysty, a to tylko jeden z elementów całej infrastruktury. Dobre praktyki branżowe, jak i obowiązujące przepisy, jasno wskazują, że asystę PRM można – i należy – wzywać wyłącznie za pomocą specjalnie do tego przeznaczonych pylonów, które z reguły wyróżniają się kolorem (niebieski), czytelnym symbolem i dostępnością dla wszystkich użytkowników, bez potrzeby szukania dodatkowej pomocy.