Na podstawie rozporządzenia (WE) 1107/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady do udzielenia bezpłatnej pomocy pasażerowi o ograniczonej sprawności ruchowej w dotarciu na pokład samolotu po przybyciu na lotnisko jest zobowiązany
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź to "zarządzający lotniskiem", ponieważ zgodnie z rozporządzeniem (WE) 1107/2006, to właśnie zarządzający lotniskiem mają obowiązek zapewnienia pomocy pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej. To oznacza, że są odpowiedzialni za organizację i świadczenie usług wsparcia, takich jak transport do samolotu, pomoc przy odprawie czy przy wsiadaniu na pokład. Przykładem może być sytuacja, w której pasażer z ograniczeniami mobilności przybywa na lotnisko i wymaga wsparcia w dotarciu do bramki. Zarządzający lotniskiem powinni mieć odpowiednie procedury w miejsce, aby zapewnić, że pasażer dostanie się na pokład samolotu bez zbędnych trudności. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują szkolenia dla personelu oraz udostępnienie odpowiednich środków transportu, takich jak wózki inwalidzkie czy pojazdy elektryczne, które ułatwiają poruszanie się po lotnisku oraz szybkie reagowanie na potrzeby pasażerów. Współpraca z przewoźnikami lotniczymi i innymi usługodawcami również odgrywa kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu pomocą dla osób potrzebujących wsparcia.
Odpowiedzi sugerujące, że do udzielenia pomocy pasażerowi o ograniczonej sprawności ruchowej są zobowiązane pogotowie ratunkowe, przewoźnik lotniczy lub przewoźnik, który dowiózł pasażera na lotnisko, wynikają z nieporozumień dotyczących roli różnych podmiotów operujących na lotnisku. Pogotowie ratunkowe zajmuje się wyłącznie sytuacjami kryzysowymi i medycznymi, a nie bieżącymi potrzebami pasażerów w zakresie dostępu do usług lotniczych. Z kolei przewoźnik lotniczy odpowiada przede wszystkim za operacje związane z lotem, a nie za zapewnienie szczególnej pomocy przed załadunkiem pasażerów na pokład. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że odpowiedzialność za fizyczną pomoc pasażerom spoczywa na przewoźniku, podczas gdy jego głównym zadaniem jest transport osób i bagażu. Również przekonanie, że przewoźnik, który dowiózł pasażera, ma jakiekolwiek obowiązki w zakresie pomocy w dotarciu na pokład, jest mylne. Tego rodzaju zadania leżą wyłącznie w gestii zarządzających lotniskiem, którzy mają obowiązek realizowania polityki równego dostępu do usług lotniczych, co jest zgodne z normami wynikającymi z przepisów unijnych. Tylko zarządzający lotniskiem są odpowiedzialni za koordynację pomocy dla osób z ograniczeniami ruchowymi, co powinno być realizowane w oparciu o ustalone standardy i procedury.