Transport kolejowy jest uznawany za najbezpieczniejszy rodzaj transportu z wielu powodów, które są potwierdzone przez dane statystyczne. Na podstawie przedstawionego wykresu, możemy zaobserwować, że transport kolejowy ma najmniejszą liczbę śmiertelnych ofiar w przeliczeniu na 1 miliard podróży, wynoszącą jedynie 20 ofiar. To znacząco wyróżnia go na tle innych środków transportu, takich jak lotniczy, drogowy czy wodny, które charakteryzują się znacznie wyższą liczbą ofiar. Przykładem praktycznym może być analiza wypadków na drogach, gdzie czynniki takie jak nieprzewidywalne warunki pogodowe, brawura kierowców oraz stan techniczny pojazdów znacząco wpływają na bezpieczeństwo. W przypadku transportu kolejowego, rygorystyczne normy i procedury, takie jak regularne przeglądy techniczne, automatyczne systemy hamulcowe oraz wyselekcjonowane trasy, mają na celu minimalizację ryzyka. Warto także zaznaczyć, że w wielu krajach standardy bezpieczeństwa w transporcie kolejowym są znacznie wyższe niż w innych formach transportu, co przyczynia się do wzrostu zaufania pasażerów oraz efektywności tego środka transportu.
Wybór transportu lotniczego, wodnego czy drogowego jako najbezpieczniejszego środka transportu może wynikać z błędnych założeń i ogólnych przekonań na temat tych form transportu. Choć transport lotniczy cieszy się reputacją bezpieczeństwa, jego wskaźnik śmiertelnych ofiar na 1 miliard podróży wynosi aż 90, co jest znacząco wyższe od transportu kolejowego. Często mylone jest również postrzeganie niebezpieczeństwa w przypadku transportu drogowego i wodnego, gdzie wyniki pokazują, że oba te rodzaje transportu mają podobną, wyższą liczbę ofiar, wynoszącą 40. To zjawisko może być wynikiem niedoinformowania na temat realnych statystyk i zjawisk, które wpływają na bezpieczeństwo, takich jak jakość infrastruktury, przepisy ruchu drogowego czy też mechanizmy zabezpieczeń w pojazdach. Z kolei myślenie, że transport wodny jest bezpieczniejszy z powodu jego mniejszej popularności, jest błędne, ponieważ wypadki morskie mogą mieć katastrofalne skutki ze względu na trudne warunki na morzu i ograniczone możliwości ratunkowe. Pojawia się również niebezpieczeństwo związane z mentalnością, w której pasażerowie lekceważą potencjalne zagrożenia, przyjmując, że dany środek transportu jest zawsze bezpieczny. Dlatego kluczowe jest, aby podejść krytycznie do analizy danych i opierać swoje wnioski na rzeczywistych statystykach, a nie na ogólnych przekonaniach czy stereotypach.