Kwalifikacja: SPL.02 - Obsługa podróżnych w portach i terminalach
Jakim organem odpowiedzialnym za rozpatrzenie skargi na łamanie praw pasażera przez przewoźnika lotniczego, zgodnie z rozporządzeniem nr 261/2004/WE, w locie z Warszawy do Frankfurtu, po zakończeniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, jest?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Polski Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) jest organem właściwym do rozpatrzenia skarg związanych z naruszeniem praw pasażerów w transporcie lotniczym zgodnie z rozporządzeniem nr 261/2004/WE. To rozporządzenie, wprowadzone przez Unię Europejską, ma na celu ochronę praw pasażerów w przypadku opóźnień, odwołań lotów oraz odmowy wejścia na pokład. Po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, pasażerowie mogą skierować swoje skargi do ULC, który jest odpowiedzialny za egzekwowanie przepisów dotyczących ochrony pasażerów. Przykładowo, gdy przewoźnik nie zrealizuje swoich obowiązków, takich jak wypłata odszkodowania lub zapewnienie odpowiedniej pomocy w sytuacji opóźnienia, ULC ma uprawnienia do prowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz podejmowania działań mających na celu naprawienie sytuacji. ULC działa na rzecz ochrony praw konsumentów w sektorze lotniczym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami regulacyjnymi w Unii Europejskiej, zapewniając przejrzystość i odpowiedzialność przewoźników lotniczych.
Wybór odpowiedzi dotyczącej niemieckiego Luftfahrt-Bundesamt, polskiego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego lub polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta jako organów właściwych do rozpatrywania skarg na przewoźników lotniczych może wynikać z niepełnego zrozumienia kompetencji tych instytucji. Luftfahrt-Bundesamt jest niemieckim organem regulacyjnym odpowiedzialnym za nadzór nad lotnictwem cywilnym w Niemczech, jednak w przypadku skarg dotyczących lotów z Warszawy do Frankfurtu, to polski ULC ma jurysdykcję, ponieważ skarga dotyczy przewoźnika zarejestrowanego w Polsce. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego nadzoruje politykę infrastrukturalną i transportową, ale nie zajmuje się bezpośrednio sprawami skarg pasażerów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta jest odpowiedzialny za ochronę praw konsumentów, ale w kontekście lotnictwa cywilnego, jego kompetencje są ograniczone w odniesieniu do rozpatrywania skarg dotyczących praw pasażerów, które są objęte specyficznymi regulacjami unijnymi. Niezrozumienie roli i zakresu działania tych instytucji oraz braku znajomości przepisów regulujących prawa pasażerów w transporcie lotniczym prowadzi do błędnych wyborów i wniosków. Kluczowe jest zrozumienie, że tylko ULC ma odpowiednie uprawnienia do interwencji w sprawach dotyczących naruszeń przepisów unijnych w obszarze lotnictwa cywilnego.