Organem właściwym do rozpatrzenia skargi na naruszenie przez przewoźnika lotniczego praw pasażera, określonych w rozporządzeniu nr 261/2004/WE, w locie z Warszawy do Londynu, po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, jest
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Właściwym organem do rozpatrzenia skargi na naruszenie praw pasażera w lotach krajowych i międzynarodowych, zgodnie z rozporządzeniem nr 261/2004/WE, jest w Polsce Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). Rozporządzenie to wprowadza standardy ochrony pasażerów w sytuacjach takich jak opóźnienia, odwołania lotów czy odmowy przyjęcia na pokład. Po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika, pasażer ma prawo zgłosić swoje uwagi do ULC, który zajmuje się nadzorem i egzekwowaniem przepisów dotyczących ochrony praw pasażerów. Przykładem może być sytuacja, w której pasażer nie otrzymuje odpowiedniego odszkodowania za opóźniony lot. Po zwróceniu się do przewoźnika i niesatysfakcjonującej odpowiedzi, pasjonat może skierować skargę do ULC, który zbada sprawę i podejmie odpowiednie kroki. Warto zauważyć, że ULC nie tylko przyjmuje skargi, ale także prowadzi działania edukacyjne i informacyjne, co jest istotne z punktu widzenia ochrony praw konsumentów w branży lotniczej.
Wybór brytyjskiego Civil Aviation Authority jako organu rozpatrującego skargi pasażerów w przypadku lotu z Warszawy do Londynu jest błędny, ponieważ zasady ochrony praw pasażerów w tym kontekście są regulowane przez prawo unijne, a nie przez prawo danego kraju. Civil Aviation Authority, mimo że odpowiada za regulacje lotnicze w Wielkiej Brytanii, nie ma jurysdykcji w sprawach dotyczących lotów w ramach Unii Europejskiej, a tym bardziej w kwestiach związanych ze skargami pasażerskimi dotyczącymi przewoźników działających w ramach UE. Z kolei Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w Polsce nie ma kompetencji do rozpatrywania indywidualnych skarg pasażerskich, ponieważ jego rola ogranicza się do nadzoru nad polityką transportową w kraju, a nie do egzekwowania praw konsumentów w konkretnej sprawie. Z kolei Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta koncentruje się głównie na kwestiach związanych z ochroną konkurencji i konsumentów w szerszym zakresie, co nie obejmuje specyfiki przepisów lotniczych. Typowym błędem w myśleniu o tej kwestii jest utożsamianie ogólnych instytucji ochrony konsumentów z tematem regulacji lotniczych, co prowadzi do nieporozumień dotyczących odpowiedzialności organów w różnych dziedzinach.