Pasażer, którego prawa określone w rozporządzeniu nr 261/2004/WE zostały naruszone podczas lotu z Warszawy do Paryża, wyczerpał już procedurę reklamacyjną u przewoźnika lotniczego. Organem właściwym do rozpatrzenia kolejnej skargi pasażera jest
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Polski Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) jest organem odpowiedzialnym za egzekwowanie przepisów prawa dotyczących lotnictwa cywilnego w Polsce, w tym rozporządzenia nr 261/2004/WE, które reguluje prawa pasażerów w przypadku opóźnień, odwołań lotów oraz odmowy wejścia na pokład. Po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego, pasażer ma prawo złożyć skargę do ULC, który ma kompetencje do prowadzenia postępowań w takich sprawach. ULC działa na podstawie przepisów krajowych oraz unijnych, a jego zadaniem jest ochrona praw konsumentów i zapewnienie, że przewoźnicy przestrzegają obowiązujących regulacji. Dla przykładu, jeśli pasażer nie otrzymał stosownej rekompensaty za opóźniony lot, może zgłosić ten fakt do ULC, który zbada sprawę i podejmie odpowiednie działania. Praktyka ta wpisuje się w koncepcję ochrony praw pasażerów, co jest zgodne z europejskimi standardami ochrony konsumentów.
Wybierając odpowiedzi związane z organami administracyjnymi we Francji, takie jak Dirección General de Aeronáutica Civil czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, można wyciągnąć błędne wnioski dotyczące właściwości postępowania w sprawach związanych z prawami pasażerów. Zarówno Dirección General de Aeronáutica Civil, jak i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta działają w ramach francuskiego systemu prawnego, który nie ma jurysdykcji w sprawach dotyczących lotów rozpoczynających się w Polsce. W związku z tym, składając skargę w tych instytucjach, pasażerowie narażają się na opóźnienia w rozpatrywaniu swoich spraw lub ich całkowite odrzucenie. Dodatkowo, wybór polskiego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju również nie jest prawidłowy, ponieważ ministerstwo to nie jest bezpośrednio odpowiedzialne za egzekwowanie regulacji dotyczących praw pasażerów w lotnictwie cywilnym. Istotnym błędem myślowym jest zakładanie, że każda instytucja zajmująca się prawem lotniczym lub ochroną konsumentów ma kompetencje do rozpatrywania takich spraw, co jest niezgodne z zasadami właściwości terytorialnej oraz specjalizacji organów w ramach regulacji prawnych. Aby skutecznie dochodzić swoich praw jako pasażer, kluczowe jest skierowanie skargi do odpowiedniego organu, co w przypadku lotów z Warszawy do Paryża będzie polski Urząd Lotnictwa Cywilnego.