Pasażer nie otrzymał odpowiedzi na skargę złożoną do przewoźnika kolejowego. W związku z tym ma prawo złożenia skargi na tego przewoźnika kolejowego do
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) pełni kluczową rolę w systemie transportu kolejowego w Polsce, odpowiedzialną za nadzór nad przewoźnikami kolejowymi oraz ochronę praw pasażerów. Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, pasażerowie mają prawo zgłaszać skargi w przypadku braku reakcji ze strony przewoźnika. UTK ma obowiązek rozpatrzenia takich skarg, co stanowi ważny element zapewnienia wysokich standardów jakości usług kolejowych oraz ochrony interesów użytkowników transportu. Przykładem może być sytuacja, gdy pasażer, niezadowolony z jakości usług lub zachowania personelu, nie otrzymuje odpowiedzi na swoją skargę. W takim przypadku, korzystając z przysługujących praw, może skierować sprawę do UTK, który oceni zasadność zgłoszenia i podejmie odpowiednie kroki, co może obejmować nałożenie sankcji na przewoźnika lub wskazanie mu konieczności poprawy sytuacji. Działania takie nie tylko przyczyniają się do poprawy jakości usług, ale również wzmacniają zaufanie społeczne do instytucji odpowiedzialnych za transport kolejowy.
Zgłaszanie skargi do Prezesa Zarządu Polskich Kolei Państwowych, Ministra Sportu i Turystyki, czy Ministra Infrastruktury i Rozwoju nie jest zgodne z procedurami przewidzianymi dla rozpatrywania skarg pasażerskich w polskim systemie transportu kolejowego. Prezes Zarządu Polskich Kolei Państwowych odpowiada za zarządzanie spółką i jej działalność operacyjną, jednak nie zajmuje się bezpośrednio skargami pasażerów. Takie skargi powinny być kierowane do instytucji, która pełni nadzór nad przewoźnikami oraz ma odpowiednie kompetencje do ich rozpatrywania, a taką instytucją jest Urząd Transportu Kolejowego. W przypadku zaś zgłoszenia sprawy do Ministra Sportu i Turystyki lub Ministra Infrastruktury i Rozwoju, można napotkać brak merytorycznego zainteresowania tematem, ponieważ ich kompetencje obejmują inne obszary związane z transportem i infrastrukturą, a nie bezpośrednie zarządzanie sprawami pasażerskimi. Taka pomyłka może wynikać z niepełnego zrozumienia struktury regulacyjnej oraz kompetencji poszczególnych organów, co jest istotne dla skutecznego działania w zakresie ochrony praw pasażerów. Dlatego kluczowe jest, aby pasażerowie znali właściwe instytucje oraz procedury i kierowali swoje skargi do odpowiednich organów, co pozwoli na efektywne zarządzanie ich sprawami i przyczyni się do poprawy jakości usług kolejowych.