Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010, pasażerowie podróżujący promami mają prawo do odszkodowania w przypadku opóźnień. W przypadku, gdy opóźnienie wynosi powyżej jednej godziny, pasażer ma prawo do rekompensaty w wysokości 25% ceny biletu za opóźnienie, które w tym przypadku wynosi 1 godzinę. Przykładowo, jeśli cena biletu wynosi 100 euro, pasażer powinien otrzymać 25 euro jako odszkodowanie. Prawo to ma na celu ochronę praw pasażerów i zapewnienie im odpowiedniej rekompensaty w sytuacjach, gdy przewoźnik nie spełnia oczekiwań dotyczących punktualności. Warto zaznaczyć, że przepisy te mają zastosowanie do wszystkich pasażerów korzystających z usług transportu morskiego, co podkreśla znaczenie przestrzegania standardów w branży transportowej i dbałości o interesy klientów.
Wybór 35%, 50% lub 85% ceny biletu jako odszkodowania za opóźnienie jest nieprawidłowy z kilku powodów. Po pierwsze, przepisy unijne jasno określają zasady rekompensaty w przypadku opóźnień, które są ściśle powiązane z czasem, jaki pasażer czeka na dotarcie do celu. W przypadku opóźnienia wynoszącego 1 godzinę, kwota rekompensaty ustalona w rozporządzeniu wynosi 25% ceny biletu. Odpowiedzi wskazujące na wyższe procenty rekompensaty mylą się co do zakresu i zasadności ustalonych norm prawnych. Dodatkowo, typowe błędy myślowe mogą prowadzić do nadmiernego szacowania wartości odszkodowania, co często wynika z braku zrozumienia przepisów dotyczących praw pasażerów. Aby uniknąć tych nieporozumień, warto dokładnie zapoznać się z przepisami prawa, które regulują prawa pasażerów, a także z praktykami stosowanymi w branży. Wiedza ta nie tylko ułatwi pasażerom dochodzenie swoich roszczeń, ale również przyczyni się do większej przejrzystości w relacjach między pasażerami a przewoźnikami. Ponadto, warto zwrócić uwagę na to, że niektóre przewoźnicy mogą dobrowolnie stosować korzystniejsze warunki dla swoich pasażerów, jednak nie mogą one być niższe niż te ustanowione w przepisach prawa unijnego.