Formularz PIR (Property Irregularity Report) jest dokumentem, który pasażerowie powinni wypełnić w przypadku zniszczenia, zagubienia lub uszkodzenia bagażu rejestrowanego. Jego celem jest zgłoszenie incydentu oraz rozpoczęcie procedury reklamacyjnej dotyczącej bagażu. Wypełniając formularz PIR, pasażer dostarcza niezbędnych informacji, takich jak dane osobowe, numery lotów oraz szczegóły dotyczące bagażu, co ułatwia identyfikację i śledzenie sprawy przez odpowiednie służby obsługi bagażu. Użycie formularza PIR jest standardową praktyką w branży lotniczej, zgodną z regulacjami IATA (International Air Transport Association), które nakładają obowiązek na linie lotnicze, aby reagowały na zgłoszenia pasażerów. Dobrą praktyką jest, aby pasażerowie zachowali kopię formularza PIR oraz wszelkich dokumentów, takich jak potwierdzenia nadania bagażu, co może być pomocne w procesie reklamacyjnym. Warto również pamiętać, że istnieją określone terminy, w których pasażerowie mogą zgłaszać roszczenia związane z uszkodzonym bagażem, zazwyczaj wynoszą one 7 dni od daty powstania szkody.
Wybór kwitu bagażowego, etykiety bagażowej lub formularza CMR jako odpowiedzi na pytanie o zgłoszenie zniszczenia bagażu rejestrowanego świadczy o pewnym niezrozumieniu procedur związanych z obsługą bagażu w transporcie lotniczym. Kwit bagażowy jest dokumentem, który potwierdza nadanie bagażu na lotnisku, ale nie jest odpowiednim narzędziem do zgłaszania uszkodzeń. Jest on stosowany głównie do celów odbioru bagażu przez pasażera, a nie do formalnych zgłoszeń szkód. Etykieta bagażowa natomiast to naklejka, która identyfikuje bagaż, ale również nie ma zastosowania w kontekście reklamacji, gdyż nie dokumentuje incydentów związanych z uszkodzeniem lub zagubieniem bagażu. Formularz CMR, będący dokumentem transportowym stosowanym w transporcie drogowym, nie ma żadnego zastosowania w kontekście lotnictwa i nie jest odpowiednim narzędziem do zgłaszania szkód w bagażu. Ważne jest, aby pasażerowie byli świadomi, że w przypadku zniszczenia bagażu kluczowe jest wypełnienie formularza PIR, który jest zgodny z regulacjami branżowymi i ma na celu zainicjowanie procesu dochodzenia roszczenia. Typowym błędem myślowym, który prowadzi do wyboru niewłaściwych dokumentów, jest przekonanie, że jakikolwiek formularz związany z bagażem będzie wystarczający. W rzeczywistości każdy z tych dokumentów pełni inną rolę i ma swoje specyficzne zastosowanie w odpowiednich kontekstach.