Prawidłowa odpowiedź to 25% ceny biletu, co wynika z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1371/2007 dotyczącego praw pasażerów w kolejach. Zgodnie z tym rozporządzeniem, w przypadku opóźnienia pociągu o co najmniej 60 minut, pasażerowie mają prawo do odszkodowania. Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości opóźnienia oraz odległości podróży. W przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut, pasażer ma prawo do rekompensaty w wysokości 25% ceny biletu. Praktycznym przykładem zastosowania tych przepisów jest sytuacja, gdy pasażer podróżuje na trasie między miastami i doświadczył opóźnienia. W takim przypadku powinien złożyć wniosek o odszkodowanie do przedsiębiorstwa kolejowego, załączając dowód zakupu biletu oraz informacje dotyczące opóźnienia. Te regulacje mają na celu ochronę praw pasażerów oraz zapewnienie im sprawiedliwej rekompensaty w przypadkach, gdy usługi nie są świadczone zgodnie z planem.
Wybór 50%, 100% lub 35% ceny biletu na odszkodowanie za opóźnienie pociągu jest błędny i oparty na nieporozumieniu dotyczącym przepisów. Rozporządzenie nr 1371/2007 precyzuje, że wysokość odszkodowania w przypadku opóźnienia o 1,5 godziny wynosi 25% ceny biletu, co oznacza, że odpowiedzi sugerujące wyższe kwoty nie mają podstaw w prawie. Często zdarza się, że pasażerowie są nieświadomi szczegółowych zapisów regulacji, co prowadzi do nadmiernych oczekiwań czy błędnych założeń co do wysokości rekompensaty. Odpowiedzi wskazujące na 50% lub 100% ceny biletu mogą wynikać z mylnego przekonania, że czas opóźnienia powinien automatycznie przekładać się na wyższy procent odszkodowania, co jest niezgodne z obowiązującymi normami. Ważne jest, aby pasażerowie zrozumieli, że przepisy są skonstruowane w sposób, który ma na celu zapewnienie sprawiedliwości i przejrzystości w zakresie rekompensat. Tego rodzaju błędne interpretacje mogą prowadzić do nieporozumień oraz rozczarowań, dlatego istotne jest, aby przed podjęciem działań zapoznać się z aktualnym stanem prawnym i obowiązującymi regulacjami w zakresie ochrony praw pasażerów.