Skaner rentgenowski do bagażu jest technologią wykorzystywaną w kontrolach bezpieczeństwa, zwłaszcza na lotniskach, która pozwala na prześwietlenie bagażu. Dzięki tej metodzie możliwe jest uzyskanie obrazu wnętrza torby lub walizki, co umożliwia identyfikację potencjalnych zagrożeń, takich jak niebezpieczne przedmioty czy materiały wybuchowe. Skanery te działają na zasadzie przesyłania promieni rentgenowskich przez bagaż i rejestrowania ich odbicia. Obrazy są następnie analizowane przez wyspecjalizowane oprogramowanie, które potrafi identyfikować różne materiały w zależności od ich gęstości i składu chemicznego. Przykładowo, metalowe przedmioty będą wyglądać inaczej niż organiczne materiały, co ułatwia wykrywanie niebezpieczeństw. Ponadto, skanery rentgenowskie są zgodne z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa, a ich prawidłowe stosowanie znacząco zwiększa bezpieczeństwo pasażerów oraz personelu lotniska, eliminując ryzyko incydentów związanych z przemytem niebezpiecznych przedmiotów.
Ważenie bagażu, nadanie bagażu oraz sortowanie bagażu to procesy, które nie są bezpośrednio związane z działaniem skanera rentgenowskiego. Skaner rentgenowski ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa, a nie fizyczne operacje związane z obsługą bagażu. Ważenie bagażu odbywa się za pomocą specjalnych wag, które mierzą jego masę, a nie poprzez analizę obrazu. Nadanie bagażu to proces, w którym pasażerowie oddają swoje torby do odprawy, co również nie jest związane z możliwością wykrywania zagrożeń. Wreszcie, sortowanie bagażu realizowane jest przez systemy transportowe w portach lotniczych, które kierują bagaże do odpowiednich miejsc na podstawie informacji z etykiet. Skanery rentgenowskie służą jedynie do oceny zawartości bagażu w kontekście bezpieczeństwa, a nie do fizycznej kontroli jego wagi czy sortowania. Pojęcia te są często mylone ze względu na ich związki w kontekście obsługi bagażu, jednak każdy z tych procesów ma odrębne zadania i zastosowania. Dlatego ważne jest, aby nie mylić różnych funkcji technologii używanych w modernizacji systemów bezpieczeństwa na lotniskach.