Skargi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na naruszenie przez przewoźnika lotniczego postanowień praw pasażera określonych w rozporządzeniu nr 261/2004/WE nie można wnieść
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'bez wyczerpania procedury reklamacyjnej u przewoźnika' jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu nr 261/2004/WE, zanim pasażer zdecyduje się na złożenie skargi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, musi najpierw skorzystać z procedury reklamacyjnej przewoźnika. Przewoźnicy są zobowiązani do rozpatrzenia skarg pasażerów dotyczących naruszeń ich praw, co stanowi ważny element ochrony konsumentów. Przykładem może być sytuacja, gdy pasażer doświadcza opóźnienia lotu – w takim przypadku powinien najpierw złożyć reklamację do linii lotniczej, a jeżeli ta nie rozwiąże sprawy w sposób satysfakcjonujący, może wtedy skierować sprawę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Praktyka ta pozwala na efektywne rozwiązywanie problemów bez angażowania organów nadzoru, co z kolei umożliwia szybsze i bardziej bezpośrednie załatwienie sprawy. Warto także dodać, że wyczerpanie procedury reklamacyjnej jest zgodne z zasadą dobrej wiary i współpracy, która powinna charakteryzować wszystkie strony w relacji pasażer-przewoźnik.
Odpowiedzi wskazujące na sytuacje takie jak duże opóźnienie lotu, odmowa przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera czy odwołanie lotu są nieprawidłowe, ponieważ w każdej z tych okoliczności pasażer ma pełne prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W przypadku dużego opóźnienia, gdy pasażer zarejestrowany jest na dany lot, przysługuje mu szereg praw, w tym prawo do odszkodowania, co jest jasno określone w rozporządzeniu nr 261/2004/WE. Również w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład, zgodnie z tymi samymi przepisami, pasażerowie mają prawo do rekompensaty oraz do złożenia oficjalnej skargi, co jest potwierdzone w praktyce orzeczniczej. Natomiast w przypadku odwołania lotu, pasażerowie mają również prawo do wszelkich form rekompensaty i mogą bezpośrednio zgłaszać swoje zastrzeżenia. Często mylnym podejściem jest przekonanie, że skarga do Urzędu może być wniesiona tylko w sytuacjach, które nie są uznawane za oczywiste naruszenia praw pasażera. W rzeczywistości każda z wymienionych sytuacji stwarza podstawy do skargi, a pasażerowie powinni być świadomi swoich praw oraz dostępnych ścieżek odwoławczych.