Zarządzający lotniskiem jest zobowiązany do aktualizowania programu ochrony co najmniej raz na dwa lata, co wynika z regulacji i standardów ustanowionych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz prawo krajowe. Takie podejście zapewnia, że program ochrony uwzględnia zmieniające się warunki operacyjne, nowe zagrożenia oraz najlepsze praktyki w zakresie bezpieczeństwa. Regularna aktualizacja programu pozwala na odpowiednią reakcję na nowe zagrożenia, które mogą wyniknąć z dynamicznego środowiska lotnictwa. Przykładem może być wprowadzenie nowych technologii monitorowania, które mogą poprawić skuteczność ochrony lotniska. Dodatkowo, regularne przeglądy i aktualizacje umożliwiają lepsze szkolenie personelu, co przekłada się na zwiększenie świadomości o zagrożeniach oraz umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych. W praktyce, zarządzający lotniskiem powinien przeprowadzać analizy ryzyka oraz aktualizować procedury ochronne, aby stale dopasowywać je do aktualnych wyzwań związanych z bezpieczeństwem w lotnictwie.
Odpowiedzi sugerujące, że program ochrony lotniska powinien być aktualizowany raz na rok, raz na trzy lata lub raz na cztery lata, opierają się na błędnych założeniach dotyczących dynamiki zagrożeń i potrzeb bezpieczeństwa w branży lotniczej. Aktualizacja raz na rok mogłaby wydawać się odpowiednia w kontekście intensywnego monitorowania i zarządzania ryzykiem, jednak w praktyce może prowadzić do nieefektywności, gdyż częste zmiany mogą zaburzyć stabilność procedur oraz utrudnić ich wdrażanie przez personel. Z kolei aktualizacja co trzy lub cztery lata nie odpowiada na konieczność elastycznego reagowania na zmieniające się ryzyko, co jest kluczowe w kontekście ochrony lotniczej, gdzie nowoczesne metody przestępcze i zagrożenia mogą pojawić się w krótkim czasie. Ustalony dwulekcyjny okres aktualizacji jest kompromisem, który pozwala na regularne przeglądanie i dostosowywanie programów ochrony do aktualnych warunków, jednocześnie umożliwiając niezbędną stabilność w procedurach. Ignorowanie tego okresu może prowadzić do zaniedbań w obszarze ochrony, co w ekstremalnych przypadkach może skutkować poważnymi konsekwencjami w zakresie bezpieczeństwa lotów oraz integralności działania lotniska. Dlatego warto zwracać uwagę na zalecenia instytucji regulacyjnych oraz branżowych, które proponują te odpowiednie ramy czasowe dla efektywnego zarządzania ochroną w lotnictwie.