Zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego inne, niż wypadek lotniczy, które ma lub mogłoby mieć niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo lotu, zaistniałe od chwili, gdy jakakolwiek osoba weszła na jego pokład z zamiarem odbycia lotu, do chwili opuszczenia pokładu statku powietrznego przez ostatnią osobę, nazywamy
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Incydent lotniczy to zdarzenie, które może lub mogłoby mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo lotu, nawet jeśli nie doszło do wypadku. Zgodnie z definicjami zawartymi w normach ICAO (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego) oraz EASA (Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego), incydenty lotnicze obejmują szereg sytuacji, które mogą wystąpić w trakcie operacji lotniczych, takich jak: bliskie spotkania z innymi statkami powietrznymi, problemy techniczne, błędy w procedurach operacyjnych czy sytuacje awaryjne. Przykładem incydentu lotniczego może być sytuacja, w której pilot zauważa, że wskaźnik prędkości powietrza działa nieprawidłowo podczas lotu, co może prowadzić do dalszej analizy oraz podjęcia działań prewencyjnych. Monitowanie i raportowanie incydentów lotniczych jest kluczowe dla systemu zapewnienia bezpieczeństwa w lotnictwie, ponieważ pozwala na identyfikację trendów i potencjalnych zagrożeń, co jest niezbędne do wprowadzania odpowiednich środków zaradczych i doskonalenia procedur. Właściwe zarządzanie incydentami lotniczymi przyczynia się do ciągłego podnoszenia standardów bezpieczeństwa w branży lotniczej.
Odpowiedzi, które nie identyfikują incydentów lotniczych, mylą pojęcia i nie oddają rzeczywistej natury zdarzeń związanych z lotnictwem. Awaria lotnicza definiuje poważny problem techniczny, który zagraża bezpieczeństwu lotu i zwykle prowadzi do zdarzenia, które może skutkować uszkodzeniem statku powietrznego lub jego pasażerów. W przeciwieństwie do incydentu, awaria lotnicza jest znacznie poważniejszym wydarzeniem i zazwyczaj wiąże się z koniecznością podjęcia natychmiastowych działań ratunkowych. Kolizja lotnicza odnosi się z kolei do sytuacji, w której dwa statki powietrzne wchodzą w kontakt, co jest skrajnym przypadkiem w obrębie incydentów. Takie zdarzenie wymaga szczegółowego dochodzenia oraz analizy przyczyn, aby zapobiec przyszłym przypadkom. Uszkodzenie statku powietrznego natomiast odnosi się do bezpośrednich uszkodzeń fizycznych, które mogą wystąpić w wyniku incydentu, jednak nie każda sytuacja, w której występuje uszkodzenie, jest incydentem. Osoby pracujące w lotnictwie muszą być świadome tych różnic, aby skutecznie zarządzać ryzykiem i poprawiać procesy bezpieczeństwa. Wiele organizacji stosuje systemy raportowania incydentów, które mają na celu zbieranie danych na temat zdarzeń, co pozwala na lepsze zrozumienie ich przyczyn i skutków oraz na tworzenie bardziej efektywnych programów szkoleniowych i operacyjnych.