Reguła Incoterms 'CFR' (Cost and Freight) definiuje istotne obowiązki sprzedającego i kupującego w kontekście transportu towarów. Zgodnie z tą regułą, sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru na statek w porcie załadunku oraz pokrycia kosztów przewozu morskiego do portu przeznaczenia. Kluczowym aspektem jest moment przejścia ryzyka – sprzedający ponosi odpowiedzialność za towar aż do momentu, gdy towar przekroczy burty statku. Przykładem zastosowania tej reguły może być sytuacja, w której firma importowa z Polski zamawia maszyny z Chin. Sprzedający w Chinach organizuje transport i pokrywa koszty frachtu do portu Gdynia, ale ryzyko uszkodzenia maszyn leży po stronie kupującego od chwili załadunku na statek. Reguła CFR jest często stosowana w handlu międzynarodowym, co podkreśla jej znaczenie oraz popularność w praktyce. Zrozumienie zasad rządzących CFR jest niezbędne dla efektywnego zarządzania ryzykiem i kosztami logistycznymi, co jest kluczowe dla każdej organizacji zaangażowanej w handel zagraniczny.
Wybór odpowiedzi związanej z regułami Incoterms może być mylący, szczególnie dla osób, które nie są zaznajomione z różnicami pomiędzy poszczególnymi regułami. Odpowiedzi takie jak FAS (Free Alongside Ship), DAP (Delivered at Place) i EXW (Ex Works) wskazują na różne modele odpowiedzialności w transporcie towarów, które różnią się od zasad CFR. Reguła FAS oznacza, że sprzedający dostarcza towar w pobliżu statku, ale nie ponosi odpowiedzialności za koszty transportu do portu docelowego; ryzyko przechodzi na kupującego już przy dostarczeniu towaru do wyznaczonego miejsca. Z kolei DAP nakłada na sprzedającego obowiązek dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia, co oznacza całkowitą odpowiedzialność za transport i ryzyko aż do momentu dostarczenia. Ostatecznie, EXW to reguła, w której sprzedający zwalnia się z odpowiedzialności za transport, co oznacza, że kupujący musi zorganizować wszelkie formalności i koszty związane z transportem. Problemy wynikają często z nieprawidłowego zrozumienia, jakie komponenty obowiązków leżą po stronie sprzedającego i kupującego, co prowadzi do błędnych decyzji w zakresie negocjacji warunków dostawy i odpowiedzialności za ryzyko. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnej logistyki i optymalizacji kosztów w handlu międzynarodowym.