Pirs to kluczowy element infrastruktury portowej, który pełni funkcję nabrzeża wyspecjalizowanego w cumowaniu statków. Zwykle jest zbudowany prostopadle lub pod kątem do brzegu, co umożliwia łatwe i bezpieczne mooring statków towarowych oraz pasażerskich. Dzięki swojej konstrukcji, pirs pozwala na efektywne zarządzanie przestrzenią portową, zwiększając zdolność do obsługi większej liczby jednostek w danym czasie. Przykładem praktycznego zastosowania pirsów jest ich wykorzystanie w porcie kontenerowym, gdzie statki przycumowane do pirsów są zaopatrywane w ładunki, a także są obsługiwane przez urządzenia takie jak suwnice. W standardach międzynarodowych, takich jak ISO 9001, podkreśla się znaczenie odpowiedniego projektowania pirsów, które powinny uwzględniać zarówno bezpieczeństwo cumowania, jak i efektywność operacyjną, co jest fundamentem działania współczesnych portów morskich.
Awanport to obszar przed portem, często wykorzystywany do oczekiwania na przybycie do portu. Nie jest to jednak struktura, na której cumują statki. Użytkownicy mogą mylić awanport z pirsami ze względu na ich lokalizację w porcie, lecz ich funkcje są całkowicie odmienne, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Dok portowy to z kolei pomieszczenie lub obszar, w którym statki są naprawiane lub konserwowane. Doki portowe zapewniają szczegółowe miejsce do obsługi statków, ale nie są zaprojektowane do cumowania jednostek w momencie przybycia. Kanał portowy jest natomiast trasą wodną, która prowadzi do portu, umożliwiając statkom dotarcie do miejsca załadunku lub rozładunku. Typowe błędy pojęciowe polegają na utożsamianiu różnych elementów portowych bez zrozumienia ich specyficznych ról i funkcji. Warto zaznaczyć, że każda z wymienionych struktur pełni ważną rolę w funkcjonowaniu portów, ale tylko pirs jest przeznaczony bezpośrednio do cumowania statków, co czyni go odpowiedzią na zadane pytanie.