Aby obliczyć minimalną liczbę pojazdów potrzebnych do przewozu 480 t ładunku z wykorzystaniem pojazdów o dopuszczalnej ładowności 15 t, należy uwzględnić, że objętość ładunku pozwala na wykorzystanie tych pojazdów w 80%. Oznacza to, że każdy pojazd będzie w stanie przewieźć 12 t (15 t x 0,8). Następnie dzielimy całkowity ładunek przez ładowność jednego pojazdu: 480 t / 12 t = 40 pojazdów. Taki sposób obliczenia jest zgodny z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają uwzględnienie efektywności wykorzystania ładowności pojazdów, co pozwala na zoptymalizowanie kosztów transportu i zwiększenie efektywności operacyjnej. Użycie pełnej ładowności pojazdu jest kluczowym aspektem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, co prowadzi do redukcji liczby przejazdów i zmniejszenia emisji CO2, zgodnie z normami zrównoważonego rozwoju w branży transportowej.
Obliczenia dotyczące liczby pojazdów potrzebnych do przewozu ładunku mogą być mylące, zwłaszcza jeśli nie uwzględni się pełnego kontekstu zagadnienia. W przypadku podanej odpowiedzi, niepopularne odpowiedzi, takie jak 20, 30 czy 50 pojazdów, mogą wynikać z błędnego zrozumienia zastosowanej metody obliczeń. Na przykład, przy wyborze 20 pojazdów, zakłada się, że każdy z nich przewozi 24 t ładunku, co przekracza maksymalną ładowność 15 t, a z kolei wykorzystanie 30 pojazdów wymagałoby, aby każdy z nich mógł przewozić 16 t, co również jest niemożliwe. Dla 50 pojazdów sytuacja także jest błędna, ponieważ sugerowałoby to, że każdy pojazd mógłby pomieścić 9,6 t, co nie odpowiada rzeczywistości. Właściwe podejście do tego problemu polega na zrozumieniu, że należy brać pod uwagę rzeczywistą ładowność pojazdów z uwzględnieniem ich efektywności. W branży transportowej kluczowe jest nie tylko wybieranie odpowiedniej liczby pojazdów, ale także zapewnienie, że są one wykorzystywane w optymalny sposób, co przekłada się na niższe koszty i lepsze zarządzanie zasobami. Takie błędy myślowe mogą prowadzić do nieefektywności i strat finansowych.