Aby obliczyć liczbę palet EUR potrzebnych do załadunku 250 kartonów o wymiarach 400 x 240 x 300 mm, musimy najpierw ustalić, ile kartonów zmieści się na jednej palecie. Standardowa paleta EUR ma wymiary 1200 x 800 mm. Rozpoczniemy od obliczenia powierzchni, jaką zajmie jeden karton oraz powierzchni palety. Powierzchnia jednego kartonu wynosi 0,4 m x 0,24 m = 0,096 m². Powierzchnia palety to 1,2 m x 0,8 m = 0,96 m². Dzieląc powierzchnię palety przez powierzchnię kartonu, otrzymujemy 0,96 m² / 0,096 m² = 10 kartonów, które teoretycznie mieszczą się na jednej palecie. Następnie, obliczamy całkowitą masę 250 kartonów: 250 kartonów x 30 kg = 7500 kg. Przy równomiernym rozmieszczeniu ładunku, pojedyncza paleta może pomieścić 1500 kg, co oznacza, że do przewiezienia 7500 kg będziemy potrzebować 7500 kg / 1500 kg = 5 palet. W praktyce, takie obliczenia są niezwykle istotne w logistyce, gdzie efektywność załadunku bezpośrednio wpływa na koszty transportu i czas dostawy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.
Analizując błędne odpowiedzi, istotne jest zrozumienie podstawowych zasad dotyczących załadunku i transportu. Na przykład, podanie liczby 4 palet może wynikać z niepełnego uwzględnienia maksymalnego obciążenia palety. Przyjmując, że na paletę możemy załadować 1500 kg, a całkowita masa wszystkich kartonów wynosi 7500 kg, łatwo zauważyć, że cztery palety mogłyby pomieścić jedynie 6000 kg, co jest niewystarczające. Z kolei odpowiedzi wskazujące na 10 lub 20 palet mogą wynikać z błędnego przeliczenia ilości kartonów mieszczących się na palecie, co prowadzi do mylnego przekonania o konieczności użycia większej liczby palet. Ważne jest, aby przy takich obliczeniach stosować zasady optymalizacji przestrzeni ładunkowej oraz zrozumieć, że maksymalne obciążenie palet i ich efektywne wykorzystanie są kluczowe w logistycznych łańcuchach dostaw. W praktyce, nieefektywne załadunki prowadzą do zwiększonych kosztów transportu i mogą wpływać na terminy dostaw. Każda z odpowiedzi, które wskazują na niepoprawną liczbę palet, demonstruje typowe błędy w analizie logistycznej, takie jak nieuwzględnienie współczynnika obciążenia palet czy niewłaściwe obliczenia dotyczące liczby kartonów zmieszczących się na standardowej palecie.