Nadawca zlecił przewóz 28 000 litrów paliwa. Który środek transportu należy wybrać, jeżeli może on być wypełniony maksymalnie w 80%?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wybór środka transportu o pojemności całkowitej do 35 000 litrów jest prawidłowy, ponieważ przewóz 28 000 litrów paliwa wypełni ten zbiornik tylko w 80%, co wynosi 28 000 litrów podzielone przez 35 000 litrów, co daje 80% pojemności. Zgodnie z dobrymi praktykami transportu, wypełnianie zbiorników poniżej ich maksymalnej pojemności jest kluczowe w celu minimalizacji ryzyka przepełnienia oraz zapewnienia bezpieczeństwa. W transporcie paliw obowiązują również normy, takie jak ADR (Europejska Umowa dotycząca Międzynarodowego Przewozu Towarów Niebezpiecznych Drogą Lądową), które określają zasady dotyczące załadunku i transportu substancji niebezpiecznych. Wybierając zbiornik o większej pojemności, jak 37 000 litrów, przekroczylibyśmy bezpieczny limit wypełnienia, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak wycieki czy zanieczyszczenia. Przykładem dobrego zastosowania tej wiedzy mogą być operacje transportowe firm zajmujących się logistyką paliw, które zawsze dostosowują wybór pojazdu do wymogów bezpieczeństwa oraz przepisów prawa.
Wybór zbiornika o pojemności do 30 000 litrów nie jest właściwy, ponieważ wypełnienie go 28 000 litrów stanowi 93,3% jego pojemności, co przekracza bezpieczny limit 80%. Takie podejście byłoby niezgodne z zasadami transportu niebezpiecznych materiałów, gdzie kluczowe jest zapewnienie odpowiednich marginesów bezpieczeństwa. Odpowiedź wskazująca pojemność do 29 500 litrów również nie spełnia wymogów, ponieważ prowadziłaby do załadunku na poziomie 94,9%, co jest absolutnie niedopuszczalne. Może to prowadzić do ryzyka przepełnienia zbiornika, co w przypadku transportu paliw niesie poważne konsekwencje. Wybór pojazdu o pojemności do 37 000 litrów, z kolei, mimo że nie przekracza 80% wypełnienia, nie jest optymalny, gdyż nie wykorzystuje w pełni dostępnej pojemności, co może być nieefektywne kosztowo. W praktyce, dla efektywnego transportu, istotne jest nie tylko przestrzeganie norm bezpieczeństwa, ale także optymalizacja kosztów załadunku i transportu. Wybierając środki transportu, logistyk musi więc precyzyjnie obliczyć i przewidzieć zapotrzebowanie, a także dostosować pojazd do specyfiki ładunku, co może w praktyce często okazać się problematyczne.