Odpowiedź "zgodnie z sztauplanem" jest właściwa, ponieważ sztauplan to dokument, który określa szczegółowy plan rozmieszczenia ładunków na statku. Jego celem jest zapewnienie odpowiedniej stabilności i bezpieczeństwa jednostki podczas rejsu. Sztauplan uwzględnia różne czynniki, takie jak ciężar, rozkład masy, rodzaj ładunku oraz warunki morskie. Praktyczne zastosowanie sztauplanu pozwala uniknąć niebezpieczeństw związanych z przeładowaniem lub nierównomiernym rozmieszczeniem ładunku, co może prowadzić do przewrócenia statku lub jego uszkodzenia. Na przykład, w przypadku frachtowców kontenerowych, sztauplan musi być dostosowany do wymagań dotyczących odpowiedniego rozmieszczenia kontenerów, tak aby zminimalizować ryzyko ich przemieszczenia podczas rejsu. Uwzględniając te aspekty, sztauplan jest kluczowym dokumentem w branży morskiej, a jego przestrzeganie jest zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak SOLAS (Międzynarodowa Konwencja o Bezpieczeństwie Życia na Morzu).
Rozmieszczenie kontenerów na statku nie odbywa się w kolejności rozładunku, co może się wydawać logiczne na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości, odpowiednie zabezpieczenie ładunku oraz zapewnienie stabilności statku są kluczowe, a priorytetem nie jest kolejność, w jakiej kontenery będą rozładowywane. Ułożenie kontenerów w kolejności rozładunku może prowadzić do sytuacji, w której statki są nierównomiernie obciążone, co zwiększa ryzyko ich przechylenia. Kolejność dostaw od nadawców również nie jest właściwym podejściem, ponieważ ładunki od różnych nadawców mogą mieć różne właściwości, a ich rozmieszczenie wymaga analizy pod kątem stabilności i bezpieczeństwa. Dodatkowo, umieszczanie kontenerów od najcięższych do najlżejszych nie jest zalecane, ponieważ może to prowadzić do nadmiernego obciążenia dolnych pokładów i destabilizacji statku. Dobrym przykładem są przepisy IMO, które nakładają obowiązek optymalizacji rozmieszczenia ładunku w celu zapewnienia równowagi statku. Właściwe stosowanie sztauplanu jest zatem kluczowe dla bezpieczeństwa żeglugi i efektywności operacyjnej, a każdy błąd w tym zakresie może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno dla załogi, jak i dla statku oraz jego ładunku.