Aby określić, o której godzinie należy rozpocząć załadunek kontenerów, musimy najpierw obliczyć całkowity czas potrzebny na załadunek. Średni czas jednego cyklu pracy suwnicy wynosi 5 minut, a mamy 30 kontenerów do załadunku. Zatem całkowity czas załadunku wynosi 30 kontenerów * 5 minut = 150 minut, co daje 2 godziny i 30 minut. Zaplanowany wyjazd pociągu z ładunkiem nastąpi o godzinie 16:00, co oznacza, że załadunek musi zakończyć się najpóźniej o 15:00, by zachować godzinę na przygotowanie do wyjazdu. Odejmując 2 godziny i 30 minut od 15:00, otrzymujemy 12:30 jako najpóźniejszą godzinę rozpoczęcia załadunku. W praktyce, ten rodzaj obliczeń jest kluczowy w logistyce i zarządzaniu transportem, gdzie czas jest kluczowym czynnikiem wpływającym na efektywność operacyjną. Dobre praktyki w branży zalecają zawsze planować z odpowiednim wyprzedzeniem, aby unikać niepotrzebnych opóźnień i chaosu operacyjnego.
Rozpoczęcie załadunku o godzinie 13:30, 13:00 lub 12:00 może wydawać się na pierwszy rzut oka opcjami, ale każda z tych godzin prowadzi do poważnych błędów w planowaniu operacyjnym. Po pierwsze, jeśli załadunek miałby rozpocząć się o 13:30, oznaczałoby to, że zakończyłby się dopiero o 16:00, co nie pozwoliłoby na godzinę przygotowania do wyjazdu. W przypadku odpowiedzi 13:00, całkowity czas załadunku zakończyłby się o 15:30, jednak to również nie pozwoliłoby na gwarancję, iż pociąg mógłby wyruszyć o 16:00, ponieważ nie bierzemy pod uwagę ewentualnych opóźnień. Z drugiej strony, godzina 12:00 wydaje się zbyt wczesna, gdyż nie zaspokaja wymogu zakończenia załadunku o 15:00, a tym samym również podważa zasadność planowania operacji transportowych w oparciu o realistyczne harmonogramy. Typowe błędy myślowe przy wyborze tych godzin często polegają na braku uwzględnienia pełnego czasu załadunku oraz wymagań związanych z przygotowaniami do załadunku. W logistyce, kluczowe jest zrozumienie, że każdy faza operacji łańcucha dostaw musi być zaplanowana z uwzględnieniem potencjalnych opóźnień i wymagań czasowych, co jest istotne dla utrzymania płynności operacyjnej i efektywności całego procesu.