Żegluga liniowa charakteryzuje się stałą i rytmiczną obsługą określonych portów morskich zgodnie z ustalonym rozkładem rejsów. Oznacza to, że statki przypisane do konkretnej linii żeglugowej regularnie odwiedzają te same porty w ustalonych odstępach czasu, co pozwala na efektywne planowanie zarówno transportu towarów, jak i logistyki. Przykładem mogą być linie kontenerowe, które kursują między portami, takimi jak Rotterdam czy Hamburg, zapewniając regularne połączenia z portami w Azji czy Ameryce Północnej. Tego rodzaju żegluga stosuje się w transporcie towarów w kontenerach, gdzie przewidywalność i regularność są kluczowe dla efektywności łańcucha dostaw. Dodatkowo, w branży żeglugowej żegluga liniowa jest zgodna z międzynarodowymi standardami, takimi jak SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea), co podkreśla jej znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności transportu morskiego.
Nieregularna żegluga, która nie ma ustalonego rozkładu rejsów, nie jest odpowiednia dla opisanego w pytaniu modelu żeglugi. Taki model oznacza brak przewidywalności, co utrudnia planowanie transportu i może prowadzić do opóźnień. Żegluga portowa skupia się na obsłudze konkretnego portu, jednak niekoniecznie wiąże się z regularnością rejsów między portami. Nie oznacza to, że statki nie mogą regularnie korzystać z danego portu, lecz nie jest to główny element definicyjny. Trampowa żegluga natomiast odnosi się do działań jednostek pływających, które są wynajmowane w zależności od potrzeb armatorów, co również odbiega od koncepcji regularnych rejsów. W typowej żegludze trampowej statki kursują w odpowiedzi na zlecenia ładunków, co nie sprzyja ustalonemu harmonogramowi. Zrozumienie różnic pomiędzy tymi modelami żeglugi jest kluczowe dla efektywnego zarządzania logistyką oraz optymalizacji operacji w porcie. W praktyce, błędne przypisanie cech nieregularnej lub trampowej żeglugi do konceptu żeglugi liniowej prowadzi do nieporozumień, które mogą mieć negatywne konsekwencje dla planowania operacyjnego oraz strategii transportowej.