Odpowiedź 75% jest prawidłowa, ponieważ stopień wykorzystania powierzchni składowej terminala kontenerowego oblicza się jako stosunek liczby składowanych kontenerów do maksymalnej pojemności terminala. W tym przypadku, terminal przystosowany do składowania 20 000 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) ma maksymalną pojemność 20 000 TEU, a przeciętnie składowanych jest 5 000 kontenerów 20’ oraz 5 000 kontenerów 40’. Kontener 40’ jest równoważny dwóm kontenerom 20’, więc całkowita liczba TEU składowanych w terminalu wynosi 5 000 + (5 000 * 2) = 15 000 TEU. Aby obliczyć stopień wykorzystania, dzielimy 15 000 TEU przez 20 000 TEU, co daje 0,75, czyli 75%. W branży transportu kontenerowego, efektywne wykorzystanie przestrzeni składowej jest kluczowe dla maksymalizacji wydajności operacyjnej oraz minimalizacji kosztów. Utrzymywanie wskaźników wykorzystania na poziomie 70%-80% jest uznawane za najlepszą praktykę, co pozwala na elastyczność w zarządzaniu przestrzenią i zapewnia optymalne warunki dla operacji logistycznych.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z nieporozumienia dotyczącego podstawowych zasad obliczania stopnia wykorzystania przestrzeni składowej. Na przykład, odpowiedzi 50% i 55% mogłyby być wynikiem błędnego oszacowania liczby TEU, które są składowane, lub zrozumienia, jak różne typy kontenerów przekładają się na jednostki TEU. Odpowiedź 50% sugerowałaby, że składowane kontenery zajmują tylko połowę dostępnej przestrzeni, co w tym przypadku jest niezgodne z rzeczywistością. Może to być efektem braku zrozumienia, że kontenery 40’ odpowiadają dwóm jednostkom 20’, co wprowadza dodatkowe zamieszanie w obliczeniach. Odpowiedź 10% wskazuje na skrajne niedoszacowanie wykorzystania, co również może wynikać z braku wiedzy na temat obliczania TEU oraz różnych modeli kontenerów. W praktyce, w branży logistycznej niezwykle istotne jest, aby dokładnie znać i umieć stosować zasady konwersji między różnymi typami kontenerów. Prawidłowe obliczenia i rozumienie pojemności składowej mają kluczowe znaczenie dla efektywności operacji terminalowych. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie ciągłego monitorowania i optymalizacji wykorzystania przestrzeni w terminalach, co ma bezpośredni wpływ na rentowność i efektywność całego łańcucha dostaw.