Model sztafetowy w systemie cross-docking polega na efektywnym zarządzaniu przepływem towarów pomiędzy różnymi punktami przeładunkowymi, gdzie towary są przenoszone ze statków na mniejsze środki transportu, a następnie dostarczane do klientów. W tym modelu kluczową rolę odgrywa synchronizacja procesów magazynowych oraz transportowych, co pozwala na minimalizację czasu przestoju towarów i zwiększenie efektywności operacyjnej. Dla przykładu, w logistyce żywności, produkty mogą być szybko transportowane z portów do magazynów dystrybucyjnych, gdzie następnie są sortowane i przekazywane do lokalnych dostawców. Ważne jest, aby procesy te były zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, takimi jak zasady zarządzania łańcuchem dostaw i just-in-time, co pozwala na redukcję kosztów oraz zwiększenie satysfakcji klientów. Model sztafetowy jest szczególnie korzystny w branżach wymagających szybkiej reakcji na zmieniające się zapotrzebowanie, takich jak e-commerce czy dystrybucja świeżych produktów.
Odpowiedzi promienisty, wahadłowy oraz obwodowy nie oddają prawidłowo charakterystyki systemu cross-docking z wieloma punktami przeładunkowymi. Model promienisty sugeruje centralny punkt, z którego towary są rozsyłane w różnych kierunkach, co nie odpowiada idei sztafetowego zarządzania przepływem towarów, gdzie kluczowe jest przeładowywanie z jednego środka transportu na inny w sposób dynamiczny i zorganizowany. Model wahadłowy, z kolei, odnosi się do transportu towarów pomiędzy stałymi punktami, co ogranicza elastyczność i zwinność, które są niezbędne w efektywnym cross-dockingu. Wreszcie, model obwodowy sugeruje cykliczny charakter transportu, który również nie pasuje do koncepcji interaktywnego i wielopunktowego przeładowania. Typowe błędy myślowe prowadzące do wyboru tych odpowiedzi to niepełne zrozumienie dynamiki łańcucha dostaw oraz pomijanie konieczności elastyczności w procesach logistyki. W kontekście nowoczesnych praktyk, model sztafetowy zapewnia lepszą obsługę klienta i adaptację do zmieniających się warunków rynkowych.