Kanał to struktura hydrotechniczna, która umożliwia swobodny przepływ statków, a jednocześnie zapewnia odpowiednie parametry nawigacyjne, takie jak głębokość i szerokość. W przeciwieństwie do pirsów, które są miejscami do cumowania statków, lub molo, które pełni funkcję przystani, kanał jest zaprojektowany specjalnie do transportu wodnego. Przykładem zastosowania kanałów mogą być Kanał Sueski czy Kanał Panamski, które znacząco ułatwiają żeglugę międzynarodową przez połączenie różnych akwenów wodnych. Kanały często są budowane według określonych norm i standardów, takich jak wymogi dotyczące głębokości, co pozwala na bezpieczne oraz efektywne manewrowanie jednostkami pływającymi. Dodatkowo, kanały są często wyposażone w systemy nawigacyjne, co zwiększa ich funkcjonalność i bezpieczeństwo nawigacji.
Pojęcia pirsu, mola i basenu, które zostały podane jako odpowiedzi, nie odnoszą się do struktury, która umożliwia statkom dopływanie do nabrzeża w sposób, w jaki czyni to kanał. Pirs jest przystanią, która jest związana z brzegiem, ale nie jest drogą wodną, po której statki mogłyby swobodnie nawigować. Pirs służy głównie do cumowania jednostek, co sprawia, że nie stanowi odpowiedniego rozwiązania dla transportu wodnego, jak ma to miejsce w przypadku kanałów. Molo, podobnie jak pirs, to konstrukcja, która wystaje w wodę, pełniąca funkcję zarówno przystani, jak i spacerowej promenady, ale nie jest przystosowane do nawigacji statków. Basen to zamknięta przestrzeń wodna, w której nie odbywa się transport, a jednostki pływające mogą korzystać z niego jedynie w celu postoju lub ładowania. Często myśli się, że basen może pełnić rolę kanału, jednak jego funkcje są zupełnie inne. Aby poprawnie zrozumieć temat, ważne jest, aby dostrzegać różnice między tymi strukturami hydrotechnicznymi i ich odpowiednimi zastosowaniami w kontekście transportu wodnego.